Ahad, 22 Disember 2013

Ikuti Skrip Anda



  Ikuti Skrip Anda, Arahan Anda dan Lakonan Anda

Kehidupan Anda adalah hak Anda.Anda berhak melakunkan apa sahaja yang anda fikirkan sama ada positif atau negatif.Anda mahu jadi Hebat kan ? ba..berfikirlah ke arah positif.

Anda berhak hebat dan berfikirlah sesuatu yang membawa kebahagiaan kepada Anda.Tidak ada sesiapa yang boleh memaksa atau menegah Anda untuk melakukan sesuatu perkara kerana Anda adalah pengarahnya.

Anda perlu ingat bahawa kehidupan ini bagaikan sebuah Drama.Pelakon utamanya adalah Anda,pengarah lakonan itu juga adalah Anda...dan yang paling penting untuk diingati ialah penulis Skrip Drama tersebut.....siapa penulis drama tersebut? penulisnya adalah Anda sendiri.Anda berhak menulis skrip kehidupan Anda tanpa pengaruh orang lain.

Anda perlu berhati-hati dan berwaspada terhadap rencana dan skrip yang Anda tulis.Apa yang Anda tulis dan rencanakan itu akan dipaparkan oleh Anda sendiri dan penontonnya adalah orang -orang di sekeliling Anda.Skrip Yang baik,lakonan yang baik,produk drama yang baik,akan menjadi yang terbaik.Hasilnya adalah Anda sendiri iaitu Produk yang Anda tulis sendiri.

Mari kita renung sejenak...adakah Anda menulis skrip kehidupan anda sendiri?Adakah Anda membiarkan skrip kehidupan anda ditulis oleh orang lain ? siapa penulis skrip tersebut? ibu-bapa,kawan,abang,kakak rakan sebaya isteri,keluarga,bos anda ?

Kenapa kehidupan terlalu bergantung dan dikongkong oleh orang lain?akan tiba masa bahawa suatu hari nanti Anda Akan rasa muak melakonkan skrip yang tidak lagi Anda sukai.Anda menjadi bosan asyik melakonkan drama hasil tulisan dan pengarah orang lain.Kenapa tidak Anda jadi pengarah pada diri sendiri?

Pelbagai perkara yang akan mungkin berlaku jika hal ini berterusan.Kemungkinan Anda akan menjadi gila,menghadapi tekanan hidup dan melakukan perkara yang diluar jangkaan kerana jiwa anda memberontak
kehidupan Anda tidak  selari dengan emosi anda.Kehidupan Anda tidak kongren dan tidak selaras dengan jiwa Anda.

Jom..mari kita tulis Skrip Drama kita sendiri dan kita jadi pengarahnya,yang penting apa yang kita tulis itu adalah ke arah yang baik dan biar kita sendiri jadi pengarahnya asal tidak bertentangan dengan norma-norma kehidupan.


                  " Kita berada di sini untuk belajar dan  dunia ini adalah Guru kita"
                                                                                               (Andrew Matthews)


Rujukan : Anda berhak Hebat, Md.Taib Mat, MTM Consultants, 2010.

P/S : Semoga perkongsian kita hari ini memberikan manfaat kepada Saya dan juga Anda.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan