Jumaat, 4 Julai 2014

sentiasalah bersyukur

Assalammualaikum dan salam sejahtera pembaca blog Hijrahku yang dirahmati Allah…
Bersua kembali pada jam ini dan masa ini…
Sudah lama tidak menulis dalam blog kesayanganku ini…kesibukan dan kekangan yang diharungi,menyebabkan blog ini sunyi sepi….
Namun pada jam ini dan masa ini, saya sempat berkongsi "kekuatan Syukur"
"Syukur".ungkapan ini nampak biasa-biasa sahaja namun mempunyai kuasa yang power.Setiap kali kita bersyukur dengan apa yang kita rasakan membahagiakan , maka setiap kali itu juga kita akan sentiasa didatangi dengan rezeki atau sesuatu yang positif/ perkara baik-baik.
 “Mengawali hari dengan doa, menutup hari dengan Bersyukur”. Itu adalah ungkapan hati,  Hati yang penuh rasa syukur, akan menimbulkan kekuatan yang positif, Positive Thingking, Positive Feeling. Hati yang penuh rasa syukur, tidak akan pernah merasa kekurangan apapun, akan selalu mengucapkan “Terima Kasih…” atas apa yang diterima, atas apa yang diberikan oleh-NYA.
Hati yang penuh syukur, akan selalu menerima dan berterima kasih, tidak akan  mengeluh karena apa yang diinginkan tidak sesuai dengan harapan. Manakala kita bersyukur, akan timbul rasa pasrah dan ikhlas atas segala sesuatunya kepada Tuhan, dan hati kitapun akan lebih kuat karena segala sesuatunya sudah kita serahkan kepada-NYA. Seperti ungkapan sebuah film ‘A Walk To Remember’ : “Mungkin Tuhan punya rencana lain yang lebih besar, daripada rencanaku sendiri”
Bersyukur, adalah kunci kekuatan hati. Hati penuh syukur akan menimbulkan Positive Feeling. Hati kita akan memancarkan energi positif, segala sesuatu adalah energi. Pancaran energi positif hati bersyukur, akan dibalas oleh semesta dengan hal-hal yang positif juga. Energi positif dari rasa beryukur akan melarutkan semua perkara negatif dalam hidup.
Beberapa ungkapan “Bersyukur” dari seorang filsuf, guru besar dalam sejarah yakni “Wallace Wattles”. Berikut ungkapan beliau :
“Jika Anda baru mengetahui bahawa perasaan syukur membawa seluruh fikiran Anda lebih selaras dengan energi-energi kreatif dari semesta, renungkanlah dengan baik, Anda akan memahami bahawa hal itu memang benar”
“Banyak orang yang menjalani hidup dengan cukup benar, akan tetapi miskin karena kurang bersyukur”
Atau menurut Marci Shimoff :
“Syukur adalah jalan yang mutlak untuk mendatangkan lebih banyak kebaikan dalam hidup Anda”
Tidak jauh berbeda menurut pendapat Dr. John Gray:
“Apapun yang kita fikirkan dan syukuri, kita akan mendapatkannya lagi”
Bersyukur dengan hari-hari yang kita lalui dengan penuh kedamaian,bersyukur dengan kesihatan,bersyukur dengan tugas-tugas yang tela kita selesaikan dan bersyukur atas semua perkara yang telah kita lalui dalam seharian….dan jangan lupa berterima kasih pada diri sendiri kerana Dia sentiasa bersama anda mengharungi hidup ini.
Bersyukur kepada Allah yang maha pengasih dan penyayang kerana sentiasa KASIH kepada kita.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan