Khamis, 17 Julai 2014

Kenapa Pilih Sabah FM ?

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca blog Hijrahku yang dirahmati Allah…..
bersua kembali pada jam ini dan masa ini…

Salam Ramadhan,

Hari ini adalah hari ke 19 umat Islam di Malaysia berpuasa.Setelah menguruskan dan menyediakan persiapan suami pergi kerja dan anak pergi ke sekolah,saya mengambil kesempatan untuk mengemas rumah.

Sudah menjadi kebiasaan,sambil bekerja mengemas rumah,saya mendengar Radio yang saya sediakan dan letak di ruang khas dapur.Bekerja sambil dengar radio tidak terasa penat lelah. Mengemas rumah sambil dengar radio salah satu cara saya untuk menghiburkan diri dan mengurangkan stress dengan kerja-kerja rumah yang tidak ada habisnya.Radio jenama Sony ini,sudah 10 tahun menemani , menghibur dan memberikan info kepada saya.

Siaran Radio yang sering menemani saya ialah " Sabah FM ". Kenapa Sabah FM? Jika dalam kereta  sambil memandu,saya mendengar Era Sabah,bukan kerana saya tekan butang cari frekuinsi Era Sabah,tetapi  kereta  selalu dipinjam suami jika keretanya masuk workshop. Suami pula dengar Era Sabah. ….ahh dengar sahajalah tidak ada salahnya ,yang penting memberikan info yang menarik.

Kenapa Sabah FM? berbalik kepada soalan tersebut,seorang kawan berkata dia tidak suka mendengar Sabah Fm kerana membosankan,tapi bagi saya tidak kerana ia memberikan info dan perkara-perkara yang berlaku di Negeri Sabah.sekurang kurangnya Saya tahu apa aktiviti di luar sana.Iklan -iklan yang disiarkan dan maklumat,secara tidak langsung saya dapat merancang hari dan masa saya untuk pergi ke tempat tersebut seperti Hari  Sambutan Ulang Tahun RTM Sabah,Karnival Buku di One Borneo , Jom Heboh dan bermacam-macam lagi .

Apa yang membosankan? saya terfikir juga apa yang membosankan sesetengah pendengar tentang Sabah FM?  ooohhh,akhirnya saya dapat jawapan dari soalan saya sendiri.Bagi yang rasa bosan,mereka mungkin  mahu mendengar lagu-lagu terkini dan popular dan tidak perlukan info-info atau maklumat , sementara saya pula mementingkan maklumat dan info agar saya dapat mengetahui apa berlaku di kawasan saya .

Sabah Fm memudahkan aktiviti harian seperti berkumandangnya azan pada setiap waktu solat,berkumandangya azan pada solat magrib dan menunjukan waktu berbuka puasa sudah tiba, berkumandangnya bacaan-bacaan AlQuran, ceramah ,berita terkini dan sebagainya.Alangkah mudahnya hidup ini………....sambil berhibur dengan lagu-lagu yang disiarkan.

Setiap sesuatu itu, kita boleh gunakan untuk kemudahan kita dan berfikiran positiflah.alangkah mudahnya hidup ini jika sesuatu perkara itu kita jadikan pedoman dan boleh melancarkan urusan seharian kita.

Sabah FM…Bagus Bah!!! …….itulah Slogan Siaran Radio Sabah FM, Kota Kinabalu Sabah.

" Sharing Is Caring"
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan