Khamis, 24 Julai 2014

Menggunakan umur dengan kerja-kerja yang bermanfaat

Assalamualaikum dan salam sejahtera Pembaca Blog Hijrahku yang dirahmati Allah….
bersua kembali pada jam ini dan masa ini…
Salam Ramadhan (Hari ke 25),

" Manfaatkan sisa Umurmu untuk ibadat dan jihad, kurangi harapanmu  terhadap dunia"

Jangan sia-siakan umurmu,isilah umurmu dengan ibadat,dengan pesan-pesan yang telah dijelaskan diatas,manfaatkan waktumu sepanjang siang dan malam.

Jika kamu sukar membiasakan ibadat,maka bersabarlah sebagaimana sabarnya seorang pesakit terhadap pahitnya ubat yang ditelannya,demi kesembuhannya.

Kurangi harapanmu terhadap dunia, jadikanlah kematian sebagai bayangan di matamu agar kamu selalu cenderung berbuat baik.

Bisikkan dalam jiwamu, " hari ini aku bekerja keras,kerana mungkin ini malam aku akan mati,atau esoknya aku segera mati"

Bukankah mati itu tidak diketahui waktunya,ia akan datang sesuai dengan kehendaknya? Maka sebaiknya kamu mesti bersiap - siap menerimanya dari terus menerus mengejar-ngejar dunia"

Ketahuilah bahawa kamu tidak akan kekal di dunia, hanya sementara sahaja yang diberikan kepadamu.Jika kamu diberikan usia seratus tahun, maka itu tiak ada ertinya dibandingkan dengan lamanya hidupmu di akhirat kelak. Oleh itu,Ibnul wardi berkata:

" Kurangi Harapanmu terhadap dunia, kamu akana bahagia.Orang yang pintar adalah orang yang tidak banyak berharap akan dunia" 

" Orang yang selalu akan mengejar dunia, ketika sekaratul mau datang, ia akan menyesal"

Perangilah nafsu jahatmu dengan kesabaran dan ketaatan kepada Allah s.w.t, hari demi hari.Jika kamu kerjakan itu,akan kamu perolehi pahala yang banyak dan dapat darjat yang tinggi di sisi Allah,akan kamu perolehi kebahagiaan yang tiada batasnya.

Semoga Allah akan selalu mengingatkan kita akan kematian dan amal baik.


Rujukan : 

Asas Tasawuf (membentuk Insan Calon Penghuni Syurga), Al-Sayyid Bakri Al-Makkiy,Pustaka Ilmi,2001.


Pedoman dan renungan khas buat diriku ….." Sharing Is Caring"





Tiada ulasan:

Catat Ulasan