Ahad, 20 Julai 2014

Semua Orang Berhak Jadi Kaya


Assalamualaikum dan salam Sejahtera Pembaca Blog Hijrahku yang dirahmati Allah
bersua kembali pada jam ini dan masa ini

Salam Ramadhan,

 Pada jam ini , terlintas di hati untuk menulis tentang kekayaan.Ramai antara kita yang fobia apabila disebut " kaya" seolah-olah memandang hina kepada seseorang yang ingin mahu jadi kaya.Kenapa begitu?

Bagi sesetengah orang,niat untuk menjadi kaya adalah perkara yang memalukan kerana memperlihatkan diri mereka mengejar harta,mengejar dunia,mengejar wang ringgit dan paling tidak baiknya mereka memandang bahawa orang yang ingin kaya adalah tamak.

Mari kita buang pandang serong dan negatif terhadap kekayaan.Semua antara kita sudah pasti ingin kaya untuk mengubah hidup keluarganya serta menaik taraf hidup.



                         "Semua Orang Boleh  kaya dan berhak Menjadi Kaya Raya."


Kaya raya bukanlah suatu hal yang mesti ditolak. Saya rasa tidak ada manusia yang secara jujur akan mengakui bahawa tidak memerlukan kekayaan. Kalaupun ada yang berkata tidak perlu kekayaan, pasti ada suatu alasan tersembunyi yang menutupi akan hasrat keinginannya . Sangat perlu dikasihani manusia yang mempunyai sifat munafik seperti ini.

Kekayaan  bagi manusia adalah jalan kehidupan. Yang Maha Agung menciptakan manusia bukan untuk mengalami penderitaan dalam kemiskinan. Banyak rahmat yang diciptakan bagi manusia sebagai ganjaran amal kehidupan mahupun sebagai cubaan hidup.Allah tidak melarang hambanya untuk hidup kaya. 


Apa yang dilarang  oleh Yang Maha Agung adalah kesombongan, keperitan, keangkuhan, ketamakan akan harta yang dimilikinya. Tidak salah menempuh hidup kaya, kerana sejak Zaman kenabian pun, diceritakan ada antara nabi-nabi yang hidup bergelumang harta dan segala aspek kemakmuran hidup.

 Meskipun hidup di dunia adalah sementara, bukan bermakna kita harus menderita hanya menunggu kematian dan tidak mahu cari kekayaan. Bukankah akan membahagiakan jika  hidup kaya di dunia dan ketika jasad/jiwa kita dikembalikan kepada Yang Maha Agung, jiwa kita hidup kaya di surgaNya.

Menjadi kaya raya ada ilmunya. Sejak Zaman dahulu kala sudah ada manusia-manusia yang ditunjukkan akan ilmu ini dan mendapatkan kelimpahan kehidupan kerananya. Wallace D. Wattles pada tahun 1910 menuangkan ilmu ini dalam sebuah buku berjudul The Science of Getting Rich, setelah secara mendalam mempelajari filosofi-filosofi dunia timur termasuk buah fikiran Raph Waldo Emerson. 


Ilmu menjadi kaya bukan lagi sebuah rahsia buat masa ini.Pelbagai kursus ditawarkan contohnya Program DR.Azizan Osman,Program Irfan Khairi dan bermacam-macam lagi pakar-pakar kekayaan. Dengan mengungkapkan begitu banyaknya orang-orang yang memahami ilmu ini, menyiarkan ke khalayak ramai maka tidak bisa disebut lagi ilmu ini sebagai rahsia. 


Ini ilmu pasti yang automatik akan menghantarkan kekayaan kepada orang-orang yang percaya dan yakin. Ilmu menjadi kaya tidak pilih kasih, semua orang bisa mempraktikan dan berlatih berterusan untuk menuai buah manisnya.Hanya  kita perlu tahu caranya.

Kalau begitu mengapa masih banyak orang miskin. Meskipun ilmu ini telah menyebar ke pelbagai bangsa, ternyata halangannya adalah sikap mental manusia sendiri. Ada manusia yang mengagungkan logikanya, kecerdasannya sehingga menilai ilmu ini sebagai perkara karut-marut.. Pesimismenya menghalangi hasrat terbesar hidupnya untuk menjadi kaya, dengan menutup diri dengan kata tidak mungkin.


Sebenarnya ilmu ini perlu keyakinan dan kepercayaan mendalam  kerana akan menghantarkan kemakmuran hidup. Perlahan dan pasti anda merasakan kesan peningkatan hidup setelah menerapkan prinsip-prinsip ilmu menjadi kaya ini. Jangan bimbang tentang ilmu ini kerana ia datangnya daripada Allah yang maha pencipta.



 Kita perlu yakin dengan pasti bahawa melalui pemikiran  ia menjadi kenyataan. Apa yang akan terjadi pada diri kita ditentukan oleh apa yang kita fikirkan. 



Pendapat pendapat negatif yang sering kedengaran adalah seperti berikut;
                          “Tidak mungkin itu, dia bercakap sebab dia orang kaya ." 
Manusia sering sinis dan mengejek jika diberikan nasihat oleh orang-orang yang kaya/senang.

                        “Bagaimana mungkin dia sendiri miskin.”

Saya mengajak anda sekalian bersama-sama meraih impian dalam hidup, menjadi tuan atas dirinya sendiri, menjadi tangan yang selalu memberi, menunjukkan jalan kebaikan pada semua umat manusia.

Metode menjadi kaya raya tanpa bekerja dituliskan  oleh pakar-pakar dalam pelbagai buku.Salah satunya adalah buku The science Of Getting Rich.Buku ini amat hebat kuasanya.
Yakinlah bahwa apa yang ada dalam buku ini adalah kebenaran. Dengan meyakininya tanpa keraguan akan menyingkirkan sifat pesimisme, dan memberikan apa yang anda inginkan. 


Ada 2 cara menjalani kehidupan. Pertama, seolah seperti tidak ada yang ajaib, kedua, seolah seperti semuanya adalah ajaib.Albert Einstein

Manusia beradab memerlukan hal-hal materialistik untuk mendukung kehidupannya. Semakin tinggi peradaban manusia semakin banyak ragam benda-benda yang diperlukan.



 Kemampuan peribadinya tidak sanggup membuat segala hal yang diperlukannya, melalui sistem perdaganganlah manusia mendapatkan apa yang diperlukannya untuk mengembangkan fisik, mental dan spiritualnya.

Sistem perdagangan saat ini sudah sangat teratur dengan menggunakan wang sebagai alat pertukaran. Jelas sekali bahawa dalam peradaban manusia, kita harus punya wang agar mampu memenuhi segala hal yang kita perlukan dalam kehidupan. Mempunyai wang bererti kita harus kaya dalam erti yang sesungguhnya.

Peradaban manusia terus berkembang, segala sesuatu harus mempunyai hak dasar untuk berkembang. Manusia mempunyai hak yang sama untuk ikut mengembangkan tubuh, akal dan jiwanya. Dan hak itu bererti adalah untuk menjadi  kaya @ hidup senang. 


  • Manusia diciptakan sebagai penghuni dan pemakmur alam dunia.(Q.S. Huud:61)


  • Oleh kerana itu Allah memuliakan manusia dan memberi kelebihan yang sempurna atas makhluk lainnya. (Q.S.Al Isra:70)


  • Antara lain dengan membaguskan rupa manusia dan memberikan rezeki dengan sebahagian yang baik-baik (Q.S. Al Mu’min:64)


  • Menyediakan sumber penghidupan manusia (Q.S. Al A’raf:10)


Jelaslah bahawa manusia disediakan rezeki untuk kehidupannya. Manusia diciptakan untuk memberikan kemakmuran dalam dunia. Oleh itu tidak salah jika kita berusaha meraih segala hal yang sudah disediakan oleh Yang Maha Kuasa untuk memenuhi hasrat keinginan tubuh, akal dan jiwa kita.


Bayi lahir tidak berpakaian, lemah tak berdaya ,berikan susu oleh ibunya untuk mengembangkan tubuhnya, diberikan pakaian untuk kehangatannya, diajarkan bahasa untuk berbicara. Setelah mampu berdiri, berjalan, berlari, makan dan berbicara maka dikembangkanlah akal fikirannya dengan menghantarnya ke sekolah. 


 Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan suatu kaum, sehingga mereka merubah keadaannya sendiri  "(Q.S. Ar Rad:1)


Pada tahun 1937, Napoleon Hill menuliskan bukunya tentang filosofi ilmu menjadi kaya dalam Think and Grow Rich. 

 Pada zaman ini buku karangan Rhonda Byrne The Secret yang mengisahkan pengungkapan rahsia ilmu ini, telah menelusuri sejarah dan menemui guru-guru yang mempraktikkan ajaran dan pelatihan  tentang ilmu kekayaan.


Manusia lebih didorong oleh pemikiran sedar otak kirinya, sementara pemikiran bawah sedarnya terbiar begitu sahaja,sedangkan otak bawah sedarlah yang banyak rahsianya.

 Oleh yang demikian,  manusia sebenarnya mengecilkan kemampuannya sendiri, sehingga menutup peluang menjadi kaya, dan hidup terus-menerus merenungi kemiskinannya.



   Bermacam-macam buku tentang kekayaan terjual seperti The Secrete ,The Science of Getting Rich, Think and Grow Rich, The Science of Getting Succes, Rich Dad Poor Dad, Cash Flow Quadrant, Guide to Investing, Fisika Quantum, Membangunkan Raksasa Tidur dan banyak lagi buku-buku  yang bole pita jadikan panduan.



Jika anda pragmatis bacalah buku-buku Wallace D. Wattles, jika ada ingin filosofis bacalah buku-buku Napoleon Hill, jika ada rasionalis bacalah buku-buku Robert T. Kiyosaki .

Allah s.w.t  tidak melarang  sesiapapun yang ingin kaya, tidak berdosa jika kita kaya, tidak ada peraturan dalam agama Islam atau agama  manapun yang melarang manusia menjadi kaya. Perkara yang dilarang adalah sikap manusia yang kikir, sombong, tamak saat kekayaan sudah diraihnya.

 Semua agama mahukan umatnya hidup bahagia,senang dan kaya. dan tidak ada agama  yang menyuruh umatnya menjadi miskin. Miskin dekat dengan kekafiran, mengingkari keberadaan Yang Maha Agung. Semua manusia berhak untuk menjadi kaya, kerena semua manusia berhak untuk berkembang dalam hidupnya.



 Itulah pola umum yang terjadi pada kehidupan manusia. Ada diantaranya yang sukses, ada yang gagal.  bagi yang sukses adalah orang-orang yang mampu memenuhi segala hal aspek kehidupannya. Sementara yang gagal karena merasa dunia bukanlah untuknya, merasa itu adalah takdirnya, orang-orang yang pesimis.

Sekian…… Semoga bermanfaat, semua fakta adalah dari buku The Science Of Getting Rich dan Think Grow Rich…...        " Sharing Is Caring "









Tiada ulasan:

Catat Ulasan