Ahad, 30 Mac 2014

" Sampaikanlah Daripadaku Walaupun Hanya Sepotong Ayat..."

Assalammualaikunm dan Salam Sejahtera kepada pembaca Hijrahku yang dirahmati Allah....
bersua kembali pada jam ini dan masa ini...

Saya ingin berkongsi dengan anda berkenaan dengan ungkapan " Sampaikanlah  Daripadaku walaupun Hanya Sepotong ayat...". Ungkapan ini sebenarnya apabila kita kaji dan teliti dengan sungguh-sungguh ia amat bermakna dalam hidup kita.Ungkapan yang mujarab ini adalah dari kata-kata Rasulullah S.a w,nabi junjungan  umat Islam.

 Ungkapan ini amat besar impaknya terhadap masa depan manusia di akhirat kelak.Kita biasa dengar ungkapan ini, sampaikanlah daripadaku walau satu ayat atau " ballighnu anni awalu ayah",Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan Al-Bukhari itu, mungkin kita lihat bukan tugas kita atau kita rasa boleh dilakukan sambil lewa.

Apabila kita membuka sejarah perkembangan Islam dan tentang peribadi Rasulullah,Sebenarnya dengan Ungkapan tersebut,para sahabat nabi pada masa itu apabila mendengar Rasulullah menyampaikan ucapannya dan mengungkapkan perkataan tersebut,Mereka  terus memacu kuda dan bertebaran di muka bumi bagi menyampaikan seruan agama @ Ilmu.

                                 " Sampaikanlah daripadaku Walau hanya sepotong ayat.." 
 
Sebagai hamba Allah yang waras berfikir tentu sekali kita mengiyakan bahawa ,Islam berkembang dari satu tempat ke satu tempat kerana penyebaran Ilmu.Mulai saat ini mari kita ciptakan  gelombang pada diri kita ,sebarang fakta menarik,amalan bernilai ibadah, kisah yang mencuit iman,sejenak bersama Rasulullah,kehebatan Cendiakawan,kehebatan dan kepentingan ICT dan bermacam-macam lagi,mari kita sampaikan.Biarkan diri kita menabung sebanyak mungkin pahala @ Energi Positif.

Sampaikanlah kepada mereka yang tidak pernah tahu tentangnya, atau berbuallah dengan mereka yang tahu tentangnya.Semua ini merupakan penyampaian ilmu.Amalan ini tidak sia-sia.Kita jangan pandang remeh dengan ungkapan tersebut,kerana ungkapan tersebut amat besar maknanya.

Mari Kita Gunakan Ungkapan Tersebut Sebagai GARDU EPOS:

Apakah GARDU EPOS?
Gardu Epos ibarat Gedung  atau Kilang Pahala.GARDU EPOS juga dengan kata lain sebagai gedung energi positif (Kebaikan ).

Apabila kita menyedari peranan kita sebagai gedung energi positif,maka secara auotomatik kita akan cenderung untuk buat kebaikan.Oleh itu,apa pula kaitannya Ungkapan Sampaikanlah  daripadaku walaupun hanya sepotong ayat?

 Amat mudah sekali kita tafsir atau beri makna tentang hal tersebut...berbuat baiklah dan kumpullha sebanyak mungkin pahala atau biar kita jadi GARDU EPOS kepada orang lain dengan kemahiran yang ada pada kita.Sebagai penulis,inilah cara kita menjadi GARDU EPOS dengan menyampaikan ilmu kepada orang lain.

Bagaimana hendak menjadi GARDU EPOS dengan menggunakan Ungkapan tersebut?

  • kita boleh menyampaikan ilmu dengan berbual-bual dengan sesiapa sahaja yang memerlukannya.
  • kita boleh tawarkan diri mengajar dalam sesuatu bidang apa kemahiran yang kita ada.
  • kita boleh menulis buku dan menjualnya, atau beri percuma.
  • Kita boleh menyampaikan ilmu atau kemahiran yang ada dan tulis dalam Blog.
  • Kita boleh sampaikan apa sahaja berkenaan dengan ilmu asalkan membawa kebaikan pada manusia. 

Sebenarnya kita menambah kebaikan bagi diri sendiri bagi mencapai tahap Energi Positif (EPOS) yang lebih tinggi. Kita berperanan sebagai pemancar kepada orang sekeliling kita.

Manusia mulia adalah manusia yang banyak memberi manfaat kepada manusia lain.Kita dapat menjadi sumber kebaikan.Kita dapat membantu orang lain dengan menjadi Gedung Positif atau Kilang energi positif.Gunakanlah kemahiran yang ada pada kita untuk memancarkan energi positif kita kepada orang lain.

walaupun kita bukan siapa-siapa tetapi  berbuat baiklah dan pancarkanlah aura anda ...pancarkanlah energi positif kita demi membantu orang lain.

              " Sampaikanlah Daripadaku Walaupun Hanya sepotong Ayat.."   ungkapan itulah yang telah menggegarkan dunia...sehingga dunia zaman Jahilliah berbunubunuhan,membunuh anak peremuan kerana dikatakan tidak berguna dan buat malu keluarga,telah bertukar kepada dunia kasih sayang,dunia indah dan damai,dunia penuh dengan keharmonian.Semuanya kerana ilmu telah sampai kepada  manusia...........

 P/S: Semoga perkongsian ini membawa manfaat kepada Saya dan juga Anda.
                            
                                            " Sharing Is Caring "












Tiada ulasan:

Catat Ulasan