Sabtu, 29 Mac 2014

Hukum kekekalan Energi ( HKE ) Bhgn 2

Assalamualaikum dan Salam sejahtera pembaca Hijrahku yang dirahmati Allah...
Bertemu kita sekali lagi pada jam ini dan masa ini...

Baiklah..seperti yang saya janjikan ,saat ini saya sambung kembali penulisan saya berkenaan dengan Hukum kekekalan Energi ( HKE ).

Manusia adalah makhluk Tuhan yang sangat istemewa dan  tidak lari dari HKE.Tubuh kita ini adalah dipenuhi dengan energi.Malah semua energi@tenaga yang ada  atau wujud dalam diri kita ini dikeluarkan dalam bentuk yang berbeza-beza.Sebagai manusia makhluk yang diberikan akal dan fikiran,seharusnya kita mentedari semua itu.

Kita diketagorikan sebagai suatu energi @ tenaga,apabila kita mengeluarkan energi maka ,energi yang akan masuk kembali kepada kita adalah sama seperti yang kita keluarkan tapi bagaimana kita dapat tahu semua itu.

Apa Erti HKE pada manusia?
  • Kewujudan HKE dalam sistem tubuh dan kehidupan manusia,bermakna energi yang dikeluarkan tidak pernah hilang.
  • Hukum alam menjamin bahawa nilai energi@tenaga yang dihasilkan adalah sama dengan nilai energi yang dikeluarkan.
  • Tenaga@energi yang dikeluarkan adalah seperti ketika kita pergi bekerja,ketika mengemas rumah,menjamu rakan-rakan, mengajar di Sekolah dan sebagainya.
Semua energy yang kita telah keluarkan itu telah bertukar dalam bentuk lain seperti; energi bekerja mengajar di Sekolah = diterima dalam bentuk wang @Gaji,energi menjamu kawan-kawan  hasilnya =dengan persahabatan.

Berdasarkan Hukum kekekalan energi,apa yang kita keluarkan akan kembali kepada kita semula.Secara rumusannya,apapun yang kita usahakan dalam hidup ini, pasti akan sama dengan hasil yang kita perolehi.
                       Jumlah Usaha= Hasil Usaha


Adakah Benar atau Logik HKE ini ?

 Adakah benar hasil yang kita keluarkan sama dengan yang kita terima kembali? terdapat 2 sebab kenapa hasil kita keluarkan tidak sama dengan yang kita terima kembali.

Hasil Usaha dalam Konsep HKE Terbahagi kepada 2:
  1. Hasil Usaha(energi) yang diterima secara langsung dan  dapat dilihat.
  2. Hasil Usaha yang diterima secara tidak langsung dan tidak dapat dilihat, iaitu Tabungan Energi ( TE ).
 Maksudnya; kita telah menabung atau menyimpan Energi@pahala dalam simpanan kita.
Rumusannya:  Jumlah Usaha=Hasil Usaha Nampak + Tabungan Energi ( TE ).

Sebagai Contoh: HUT bernilai 7000 dan nilai Tabungan Energi (TE) 3000, Jumlah Hasil Usaha adalah sama dengan kerja keras kita yang bernilai 10,000.

Para ahli fizik mengatakan ,bahawa energi wujud dalam bentuk yang tidak dapat dilihat.Malah energi dapat disimpan dalam bentuk energi POTENSI ( Potensia lEnergi).

Sebagai memahaminya dengan lebih mendalam: 
Contoh; Air dalam empangan disimpan dan pada suatu ketika air tesebut digunakan ,mengalir deras menggunakan energi dan graviti bumi.Energi Potensi @ Potensial Energy berubah menjadi energi kenetik,yang dapat menggerakkan turbin penjana eletrik.

Oleh itu,tabungan energi yang ada dalam diri kita atau energi Poensi @ Potensial Energy samalah dengan perumpamaan tersebut. semakin besar energi tabungan kita,semakin besar energi potensi yang ada pada kita.( mudah untuk kita mencapai impian).

Sebagai pembaca buku,Saya amat terujah dengan buku ini,HKE ini menjadikan kita lebih mengenali siapa diri kita sebenarnya.Saya amat terujah membaca buku ini.Kepada penggemar buku,milikilah buku ini...anda akan terujah.

P/S: semoga perkongsian ini membawa manfaat kepada kita semua.
                          " Sharing Is Caring"









Tiada ulasan:

Catat Ulasan