Sabtu, 8 Mac 2014

Kisah Si Anak Bodoh Jadi Hero













Tiga tahun lalu saya telah memiliki buku berjudul   "Master Your Mind, Design Your Destiny" karangan Adam Khoo. hmm.. mungkin  anda sudah mengenali kisah anak yang Saya akan ceritakan ini . Kisah hidup  Adam Khoo mirip dengan sebuah dongeng anak kecil yang sering diceritakan oleh ibu-ibu kita sewaktu kita masih kecil. Adam Khoo   seorang anak yang diumpamakan  sebagai  "ITIK BURUK RUPA YANG BERUBAH MENJADI ANGSA".



Adam Khoo, warganegara Singapura.Samada kecilnya,  Adam seorang  penggemar  dan ketagih  games dan TV. Sehari, ia boleh menghabiskan  berjam-jam  masa di depan TV. Baik main PS atau nonton TV siri kegemarannya. Semua dalam persekitaran  sekolahnya pun menganggap bahawa Adam  sebagai anak bodoh. Ketika dalam tahun empat, Adam dikeluarkan dari sekolah. Adam pun masuk ke sebuah sekolah yang dianggap terburuk di Singapura. Semasa mendaftar diri ke sekolah menengah, ia ditolak oleh enam buah sekolah di sana. Akhirnya, Adam hanya boleh masuk ke sekolah  yang kurang berprestasi di Singapura.

Di awal persekolahnya di Sekolah menengah,, sikap dan perangai Adam tidak berubah. Akibatnya, ia mendapat peringkat 10 terburuk.Keputusan yang dianggap buruk oleh semua pihak sama ada pelajar mahupun guru.

 Pada  usia 13 tahun,  Adam Khoo mengikuti suatu program dari Ernest & Young. Dalam program itu, ia belajar apa yang dipanggil " Neuro Linguistic Programme" (NLP), Accelerated Learning, dan sebagainya. Program ini benar-benar bermanfaat bagi Adam. Ia mulai mempraktekkan keterampilan barunya. Apa yang ia lakukan setelah kembali ke sekolah?


Perubahan Adam Khoo untuk mencapai Impiannya:

  • Pertama ia menulis tujuannya. Ia akan lulus dari Sekolah menengah tersebut dengan  mencapai Prestasi tinggi dengan mendapat nilai A dalam semua mata pelajaran yang diambilnya.

  •  Ia akan masuk ke Victoria Junior College. SMU terbaik di Singapura. Adam kemudian melakukan tindakan gila. 
  • Ia umumkan tujuannya itu di depan kelasnya. Apa yang terjadi? Ia ditertawakan seluruh isi kelas. Termasuk gurunya sendiri.
  • Adam bersusaha dengan sesungguhnya dengan tidak kenal putus asa.
  • Adam Khoo belajar melipat gandakan usaha sebagai mana pelajar bijak yang lain belajar.
  • Adam Khoo melihat dan menilai pelajar yang terbaik dan tertinggi markah.
  • Adam Khoo cuba berimaginasi dalam setiap cita-citanya.
  • Adam mencatat nota dengan simbol dan peta minda.

Seterusnya Adam berusaha keras. Ia gunakan semua cara belajar hebat yang ia dapat dari program Ernest & Young. Hasilnya luar biasa. Adam mulai bisa menjawab pertanyaan di kelas. Walaupun ia tetap ditertawakan karena membuat catatan pelajaran dengan cara yang berbeza dan  pelik bagi pelajar lain.. Ia gunakan peta fikiran yang penuh dengan gambar dan simbol untuk mencatat.

Akhirnya  kesungguhan dan ketabahan  Si anak ini membuahkan hasil yang sangat memberangsangkan. Ia lulus dari  Sekolah Menengah itu dengan nilai A semua. Ia berhasil masuk ke Victoria Junior College.Adam dapat masuk dan menyambung pelajaran di sekolah terbaik di Singapura. Ia lulus dari Victoria Junior College dengan nilai A semua dan sebagai lulusan terbaik.

Adam pun masuk ke National University of Singapore (NUS). Universitas terbaik di Singapura. Di NUS, ia berhasil masuk ke NUS Development Program. Inilah program bagi mahasiswa Top One Percent. Mahasiswa dengan prestasi akademik yang sempurna. Program bagi para jenius. Dari NUS, Adam lulus juga sebagai lulusan terbaik.

Itulah kesuksesan Adam di dunia akademiknya. Bagaimana dengan dunia bisnis? Prestasi Adam di dunia bisnis ditandai pada saat Adam berusia 26 tahun. Ia telah memiliki empat bisnis dengan total nilai omset per tahun US$ 20 juta.

Kisah bisnis Adam bermula  ketika ia berusia 15 tahun. Ia berbisnis music box. Bisnis berikutnya adalah bisnis training dan seminar. Pada usia 22 tahun, Adam Khoo adalah trainer tingkat nasional di Singapura. Klien-kliennya adalah para manager dan top manager perusahaan-perusahaan di Singapura. Bayarannya mencapai US$ 10.000 per jam.



Hmm... itulah sejarah singkat seorang anak yang tadinya dianggap bodoh menjadi seorang Tranier sukses berpenghasilan US$ 10.000 per jam atau  Sepuluh Ribu Dollar sejam.


Setelah membaca kisah tersebut, marilah sejenak kita menutup kedua mata kita sejenak... kemudian sambil menarik nafas dalam-dalam, kita cuba renungkan kisah Si Itik yang Buruk Rupa itu... usaha.. kemahuan kerasnya.. dan sifat pantang menyerahnya telah mengubah dia menjadi Angsa yang Cantik. Tak ada lagi orang yang mentertawakan kebodohannya..

Renungkan, kawan.. Kisah inspirasi tersebut merupakan salah satu keajaiban dari Impian. Adam Khoo merupakan seorang pemimpi.. dan dia mahu berusaha untuk mewujudkan segala impiannya menjadi kenyataan.

Lalu bagaimana dengan kita? bukankah kita termasuk orang-orang yang memiliki impian-impian hebat dalam fikiran kita??

Jika saat ini kita merasa kalau diri kita seperti Itik yang Buruk Rupa, bukankah kita memiliki kesempatan yang sama untuk menjadi Angsa yang Cantik?

Lalu apa yang Kita tunggu?

"Keep Your Dream, Start Action... and be a next beautiful swan"  "Tetapkan mimpimu@ cita-citamu, Mulailah aksimu dan jadilah Angsa yang Cantik berikutnya.."





P/s: Semoga bermanfaat kepada Saya dan juga Anda......" Sharing Is Caring "






Tiada ulasan:

Catat Ulasan