Khamis, 16 Januari 2014

99 pertanyaan untuk menjadi luar biasa



Anthony Robbins pernah mengatakan dalam salah satu bukunya bahawa berfikir sebenarnya merupakan  proses menyoal dan menjawab pertanyaan-pertanyaan. Beliau kemudian menambahkan bahawa orang-orang yang sukses adalah mereka yang selalu bertanya dan menyoal pada dirinya sendiri.
Berikut adalah 99 pertanyaan untuk membuat hidup anda luar biasa :

1. Apa yang saya inginkan?
2. Adakah saya harus berterima kasih dalam setiap hal?
3. Apakah yang hilang dalam hidup saya?
4. Apakah saya melihat hal-hal baru di dunia ini setiap hari?
5. Apakah saya menyediakan sedikit waktu untuk mendengarkan kata-kata orang lain?
6. Apakah saya cukup bersenang-lenang sekarang ini?
7. Bagaimana saya menjadikan hidup ini lebih ceria?
8. Apakah yang saya inginkan  dalam kehidupan in i?
9. Apakah yang tidak saya inginkan dalam hidup ini?
10. Apakah saya selalu mencari peluang yang ada?
11. Apakah saya mengambil peluang yang ada di depan mata?
12. Apakah saya mempunyai fikiran yang terbuka?
13. Apakah saya cukup fleksibel?
14. Apakah saya cepat menghakimi orang lain?
15. Apakah saya orang yang mencari ilmu bagi memperbaiki diri ?
16. Apakah saya seorang yang ikhlas dalam memuji orang lain?
17. Apakah saya menghargai apa yang orang lain lakukan untuk saya?
18. Ke manakah Saya harus pergi dalam 2 tahun ini?
19. Siapakah orang yang harus saya jumpa?
20. Peluang apakah yang harus Saya ikuti?
21. Apakah saya peduli dengan apa yang orang lain fikirkan tentang saya?
22. Apakah saya cepat tersinggung?
23. Apakah yang membuat saya bahagia?
24. Adakah perkara-perkara yang saya telah tunda?
25. Apakah saya selalu memikirkan diri sendiri?
26. Apakah saya suka menyimpan dendam?
27. Apakah saya seorang yang ingin berjaya dalam kerjaya saya?
28. Apakah saya membiarkan fikiran negatif orang lain mempengaruhi saya?
29. Apakah saya bisa memaafkan diri sendiri?
30. Apakah saya selalu  tersenyum?
31. Apakah saya orang yang selalu tertawa?
32. Apakah saya mengelilingi diri saya dengan orang-orang positif?
33. Apakah saya orang yang produktif dalam kerjaya saya?
34. Apakah saya menyediakan cukup waktu untuk merawat diri?
35. Apakah Visi dan misi  saya?
36. Apakah yang perlu saya lakukan agar orang mengingati saya setelah saya tiada?
37. Apakah  maksud succses dalam hidup saya?
38. Bagaimana saya dapat memberi erti bagi hidup orang lain?
39. Bagaimana saya dapat bertolak ansur dan menghormati orang lain?
40. apakah perkara yang patut saya lakukan agar orang lain tidak memandang rendah pada Saya?
41. Apakah  kekuatan yang ada pada saya?
42. Apakah saya bertindak dalam mencapai impian Saya?
43. Apakah saya menceritakan pada orang lain apa yang sungguh-sungguh saya inginkan dalam hidup?
44. Apakah hari yang terindah dalam hidup saya?
45. Ingin seperti apakah Saya 1 tahun lagi? 5 tahun lagi? 10 tahun lagi? 20 tahun lagi?
46. Bagaimanakah untuk menjadi lebih baik lagi?
47. Apakah yang perlu saya lakukan jika saya  rasa takut?
48. Apakah yang ingin saya lakukan jika wang bukanlah sesuatu  yang penting?
49. Kenapakah saya sering beri alasan?
50. Apakah saya menikmati apa yang saya lakukan sehari-hari?
51. Apakah saya berada di jalan yang benar?
52. Apakah saya meyayangi diri sendiri?
53. Apakah saya baik pada orang lain?
54. Apakah saya mengambil sesuatu tanpaberfikir panjang?
55. Apakah saya sedang melakukan hal yang paling penting saat ini?
56. Apakah ada hal-hal dalam hidup yang perlu saya beri perhatian lebih?
57. Apakah saya sudah menggunakan waktu saya dengan sebaik-baiknya?
58. Apakah yang boleh saya lakukan saat ini yang dapat membuat perbezaan terbesar dalam hidup?
59. Apakah yang sedang saya hindari?
60. Bagaimanakah untuk menjadi seorang yang bertoleransi ? apakah yang harus saya lakukan ?
61. Apakah saya membuat tujuan-tujuan yang jelas dengan batas waktu pencapaiannya?
62. Apakah saya memegang janji-janji yang telah saya buat pada diri sendiri?
63. Apakah saya memegang janji-janji yang telah saya buat pada orang lain?
64. Jika saya ingin hidup  sempurna, apakah yang harus sayalakukan?
65. Apakah Saya sedang bersunguh-sungguh saat ini?
66. Bagaimana saya membuat hidup saya lebih sederhana?
67. Kegiatan apa saja yang saya lakukan tetapi saya tidak menikmatinya? Apakah kegiatan tersebut sungguh-sungguh harus dilakukan? Dapatkan saya mendelegasikannya atau membayar orang lain untuk melakukan itu?
68. Apakah saya melihat diri saya sebagai seorang yang cukup kreatif?
69. Apakah saya membiarkan diri saya untuk menjadi orang yang kreatif?
70. Dapatkah saya menjadi seseorang yang spontan?
71. Apakah saya terlalu kritis pada diri sendiri?
72. Apakah saya terlalu kritis pada orang lain?
73. Apakah saya dapat melihat permasalahan dari sudut pandang yang berbeda?
74. Hal-hal apa sajakah yang telah saya selesaikan?
75. Hal-hal apa sajakah yang menjadi sumber stress dalam hidup?
76. Bagaimana saya dapat mengurangi stress dalam hidup?
77. Kemana sajakah uang saya dipergunakan?
78. Bisakah saya mengelola keuangan saya?
79. Bagaimanakah untuk  memperbaiki kewangan Saya?
80. Waktu yang saya ada ini ,untuk apa?
81. Sudahkah saya membuat sistem pengelolaan waktu yang efisien?
82. Apakah 3 tujuan terbesar saya dalam hidup?
83. Siapakah orang terpenting dalam hidup saya?
84. Siapakah yang mencintai saya?
85. Siapakah yang peduli kepada saya?
86. Untuk siapakah saya bekerja keras?
87. Apakah tempat tinggal saya ini sesuai dengan keluarga saya?
88. Apakah saya mempunyai pola hidup yang sehat?
89. Apakah saya sering terbawa emosi?
90. Apakah saya dapat melupakan kesalahan-kesalahan yang telah saya buat di masa lalu?
91. Apakah saya mengizinkan diri saya untuk melakukan kegagalan?
92. Apakah saya mempelajari kegagalan-kegagalan saya?
93. Apakah saya cepat menyalahi diri sendiri?
94. Apakah keyakinan-keyakinan saya telah bekerja dengan baik?
95. Apakah saya melonggarkan aturan-aturan yang telah saya buat untuk diri sendiri dan orang lain?
96. Apakah impian masa kecil saya yang telah saya lupakan?
97. Siapakah idolah @ tokoh yang perlu saya contohi?

98. Apakah saya asli? Apakah saya menjadi diri saya sendiri atau sedang mencuba menjadi seseorang yang lain?
99. Bagaimana jika …?

 Sebenarnya banyak persoalan-persoalan dalam hidup kita ini.Cubalah menyoal diri sendiri agar kita dapat jawapan dari hati kecil kita.....sebenarnya kita ini siapa? hidup untuk apa?......................................


 P/S : Semoga perkongsian ini memberikan manfaat kepada saya dan juga anda.




                                                       " Sharing Is Caring"













Tiada ulasan:

Catat Ulasan