Jumaat, 22 November 2013

Bijakkah anda berucap?


Berucap dalam sesuatu majlis memang memerlukan latihan yang intensif.Bagi pengucap@MC sama ada yang baru belajar mahupun berpengalaman,latihan amat diperlukan.

Latihan merupakan pendedahan awal,yang boleh membantu seseorang pengucap,mengenal pasti kelemahan serta kesilapannya.

Beberapa tip latihan bagi yang ingin belajar berucap dengan lebih berkesan :

1.Berapa kalikah kita berlatih ? Bagi kebanyakan pengucap,latihan dibuat tiga hingga enam kali.

2..hafal idea,bukan perkataan.hafal idea utama.Hafal secara mentaly atau dalam hati.Setelah berjaya mengingati idea -idea ,barulah berlatih melafazkannya dengan suara yang sebenar.

3.Rujuk Kad Nota.Ketika berlatih dan menghafal idea ucapan,rujuk kad nota yang telah disediakan. ingat,jangan rujuk teks ucapan kerana pada waktu penyampaian nanti,anda hanya membawa kad nota.

4.Hayati ucapan anda.Hayati seluruh isi ucapan yang akan disampaikan .Buat bersungguh-sungguh,biar lahir dari jiwa anda,dengan cara itu,anda nampak jujur dan yakin.

5.Tidak perlu adakan latihan badan @ body language kerana pergerakkan badan adalah gerakkan semulajadi.

6.Rakam latihan.Rakam latihan yang telah dibuat dan lihat kembali.Analisis,apa perkara yang perlu diperbaiki ( gunakan audiens palsu sekiranya tiada alat perakam ).

7. tentukan ukuran masa semasa latihan.

8.Jangan ubah kadar ucapan kerana masa hampir tamat ataupun sebaliknya.Berucaplah dengan kadar biasa.sekiranya anda percepatkan kadar suara maka audiens tidak akan faham ucapan anda ,begitu juga sebaliknya.

9.Belatih guna alat bantu.

Ucapan yang baik dan berkesan boleh mempengaruhi hati penonton.Penonton merasa terhibur,dihargai dan suasana majlis juga berjalan lancar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan