Sabtu, 30 November 2013

45 Minit Terpenting Dalam Sehari

Perkara terpenting dalam proses kehidupan ini, adalah membabitkan Fokus dan menetapkan masa pada setiap penghujung hari, khasnya sebelum masuk tidur.

Kenapa kita perlu lakukan proses mengimbas kembali segala aktiviti harian ?
Perkara ini dilakukan demi menghargai kejayaan atau perkara -perkara yang telah selesai kita laksanakan pada siang hari.

Kita perlu ulas kembali matlamat kita dan bercakap mengenainya sebagai ingatan kembali kepada minda bawah sedar.

Pengalaman 45 minit sebelum tidur mempunyai pengaruh yang amat besar ke  "Alam Tidur" kita dan hari esok.

Menurut para pakar dalam bidang NLP , Sepanjang malam , Minda Separa Sedar memainkan semula dan memproses input larut malam ini sehingga berganda ganda , enam kali lebih kerap (gandaannya ) berbanding perkara - perkara yang kita alami sepanjang hari ( siang ).

Bagi pelajar pelajar yang sedang berjuang dalam menghadapi peperiksaan , maka belajar pada larut malam ini , kesannya sangat berganda- ganda.

Inilah sebab terbaik , membacakan buku  untuk anak anda sebelum tidur kerana baik untuk perkembangan minda mereka.

Semasa kita hampir terlena, kita sebenarnya memasuki  keadaan gelombang otak Alfa (relak,tenang).

Gelombang Alfa,sebenarnya merupakan suatu keadaan ,dimana kita cepat terpengaruh.Sebab itu amat dilarang sekali menonton , membaca perkara yang negatif seperti jenayah ,cerita hantu dll .

Adalah digalakkan kita membaca buku-buku yang berkaitan dengan agama ,pengembangan diri ,kejayaan dan yang menarik ke arah kebaikan.

Bagi  kita orang Islam hal ini tidaklah begitu janggal kerana dalam islam, sememangnya mengajar pengikutnya membaca doa,membaca zikir dan membaca ayat-ayat alquran sebelum tidur.

Berikut latihan yang dapat membantu kita fokus dan bergerak ke hadapan pada penghujung hari :

  • duduk diam atau baring, tutup mata dan tarik nafas dalam dalam.
  • beri arahan keada diri sendiri (Perkara Positif ).
Contoh: Tunjukkan Saya bagaimana Saya menjadi penyayang hari ini,tunjukkan Saya bagaimana Saya jadi cemerlang hari ini dll )

  • Jurnal atau buku catatan
Apabila kita melakukan latihan ini setiap hari  selama sebulan ,kita dapat meningkatkan keyakian diri serta memperbaiki prestasi dalam semua aspek kehdupan.

Pada penghujung setiap hari  (petang atau malam ),kita hanya perlu mengenal pasti 5 perkara yang berjaya kita laksanakan atau capai pada siang hari (tadi), sama ada dari segi kewangan,kerjaya ,persekolahan dan lain lain.

Mari kia praktikkan 45 minit sehari dalam penghujung hari mengimbas dan mengulas kembali kejayaan- kejayaan kita pada siang hari , agar proses pengulangan akan berlaku pada hari esoknya lagi.

Kita semua tentu mahukan kejayaan bukan ? Nah..marilah kita amalkan kaedah ini.


Semoga perkongsian Kita hari ini dapat memberikan manfaat kepada Saya dan juga anda, yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk dari diri Saya sendiri.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan