Khamis, 28 November 2013

Bagaimana Cara fokus ?

Kita semua sedar batapa pentingnya " Fokus " dalam apa juga perkara yang kita harus lakukan  tetapi kita sebenarnya tidak tahu bagaimana cara untuk mendapat fokus yang  benar -benar berkesan.

Adakah kita berpendapat begini ? Fokus adalah memikirkan satu hal dalam  kepala@fikiran ?

Mari kita lihat langkah demi langkah cara untuk fokus dalam apa juga perkara :

  1. Cara Fokus pertama : IDENTIFIKASI
A.  Langkah ini menyarankan kita agar cuba menulis dan mencatat apa sahaja yang ingin dilakukan .Fokuskan kepada perasaan , apa yang perlu dilakukan ,  kemudian tulis. Tulis apa sahaja yang terlintas dalam fikiran beserta perasaan anda.

Keluarkan semua apa perkara yang ada dalam kepala dan tulis di atas kertas.

B.  Tulis apa sahaja yang anda inginkan dan mulakan menggunakan fikiran.Oleh itu, kita tidak hanya menggunakan perasaan tetapi antara fikiran dan perasaan perlu digabungkan.

Periksa e-mel , nota , guna daya ingatan anda.Guna sebaik - baiknya.

Ulangi langkah A dan B sampai habis.Kini semua hal atau perkara yang harus dilakukan telah berada di atas kertas .Langkah ini akan mengurangi beban di dalam fikiran@kepala anda.

Bagaimana , masih kurang faham ? Sebenarnya memang itulah cara untuk fokus yang diajarkan oleh orang  - orang bijak pandai ( para motivator ).

  2 .Cara Fokus kedua : KEPUTUSAN

C.  Langkah ke tiga ini ialah megambil keputusan.Cuba baca semula apa perkara yang telah anda tulis dalam nota anda sebentar tadi.Cuba fikirkan dengan sedalam dalamnya kemudian beri keputusan.

Namun begitu , sebelum mengambil keputusan , cuba  fikir dan pilih :
  • Mana harus dilakukan sekarang
  • mana harus dilakukan segera
  • mana harus dilakukan kemudian
  • Mana pekerjaan yang boleh ditunda
  • Mana pekerjaan yang boleh dihapus
  • Tandakan perkara - perkara yang kurang penting
Selalulah bertanya dan soal diri ,apa pekerjaan yang perlu dilakukan dengan segera, mana satu harus  ditunda.

Sekiranya masih dalam kebingungan ,cuba berhenti dan rehat terlebih dahulu.Pergi berbual - bual dengan anak dan keluarga ,pergi solat , berzikir ,dan baca al-Quran .

Sekiranya masih juga dalam kebingungan ,cuba tarik nafas, rasakan  sedalam - dalamnya.Gunakan getaran emosi anda.Jika masih ragu - ragu maka tundalah terlebih dahulu pekerjaan tersebut.

  Itulah Cara untuk mendapatkan Fokus yang benar - benar ajaib.

3 .Cara Fokus ke Tiga : KLASIFIKASI

Cuba anda asingkan pekerjaan yang harus anda lakukan.Buat Jadual , mana satu harus segera , mana satu harus ditunda dan mana satu harus dibuang. Fokuskan fikiran anda kepada pekerjaan yang harus dilaksanakan sekarang.

Ambil tindakan cepat untuk menyelesaikannya tidak perlu bimbang dengan pekerjaan @ perkara lain kerana anda telah menyimpannya dalam nota atau jadual.Anda telah menyimpanya di luar kepala anda.

Inilah cara inti fokus.Anda hanya memikirkan perkara yang sangat perlu sahaja dalam fikiran anda saat ini.Begitulah Cara Fokus yang ampuh dan sangat berkesan ( dasyat ).

Semoga perkongsian kita hari ini , memberikan manfaat kepada Saya dan juga Anda.



   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan