Jumaat, 22 Ogos 2014

Malaysia Berkabung 22.Ogos .2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca blog Hijrahku yang dirahmati Allah…
bersua kembali pada jam ini dan masa ini…
Salam Jumaat 22/8/2014,
                 " Jika ingin diri kita dihormati,maka hormatilah orang lain "
Hari ini seluruh rakyat Malaysia diminta berpakaian serba gelap atau yang bersesuaian kerana pada hari ini merupakan hari berkabung bagi menghormati mangsa MH17 dan juga MH 370,yang telah pergi buat selam-lamanya,dengan pemergian yang penuh tragis dan mencatat sejarahnya tersendiri.
Sejak semalam lagi,saya mencari-cari pakaian  yang berwarna gelap untuk dipakai pada hari ini( Jumaat 22/8/2014).Namun ,saya tidak memiliki pakaian yang berwarna hitam.walaubagaimanapun,baju yang bersesuaian ,saya capai hitam + hijau dan tudung berwarna hitam gelap.Syukur,sekurang-kurangnya saya dapat menyertai "Berkabung Malaysia 22/8/2014" sebagai menghormati mangsa MH17 dan MH370.Pada hari ini juga kami mengadakan majlis bacaan yasin di Sekolah.Semoga roh mangsa MH17 dan MH370,mendapat rahmat dan keampunan Allah s.w.t…..amin.
Hari ini ;
i. Bendera Malaysia dikibarkan separuh tiang di seluruh negara.
ii. semua acara yang berunsur hiburan ditangguhkan.
iii. pakaian hendaklah warna-warna yang suram dan tidak warna terang/garang. Bagi yang beragama Islam dan terlibat secara langsung, mereka digalakkan memakai songkok (tanpa lilitan warna putih)/selendang hitam; dan
iv. pada hari  ini juga, rancangan hiburan pada semua saluran radio dan televisyen ditangguhkan dan diganti dengan bacaan Al-Quran dan  program berunsur keagamaan.
Marilalah kita saling menghormati…bak kata pepatah Melayu,jika ingin dihormati maka hormati orang lain…..
Sekian coretanku pada jam ini dan masa ini.
" Sharing is Caring"




Tiada ulasan:

Catat Ulasan