Selasa, 20 Disember 2016

Kuatkan Rohani dan Fizikal dengan Tahajjud

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
bersua kembali ..



                    Ajak Hati Tahajjudkan Hidup ini



“ Tahajud itu ibadah, sekaligus jambatan meraih sukses.Saya dapat rasakan itu dalam meniti hidup ini .”  ( Hasdiana Dewi,msn.Dosen Universiti Negri Corontalo ).


“ Kita memerlukan jalan keluar atas masalah yang kita hadapi. Kita memerlukan Tahajud sebagai salah satu jalan mengatasi masalah ini,  hanya tahajud yang boleh menggerakkan mukzizat yang boleh menjadi jalan menyelesaian masalah kehidupan .”


….dari 1/3 malam malam terakhir itu, kita dapat menggerakkan hati kita, mendongak kecerdasan kita, intelektual kita,spiritual, sosial sekaligus finansial.Tahajud ialah bentuk kecerdasan kita untuk menginvestasikan waktu di saat banyak orang sedang lelap dalam mimpi.


“ dan bangunlah pada sebahagian malam, dirikanlah solat tahajud sebagai ibadah tambahan bagimu, semoga Allah/Tuhanmu mengangkat mu 
 ke tempat yang terpuji.”

Malam adalah detik- detik yang sangat berharga , nilai timbangannya sangat jauh berbeza jika dibandingkan dengan waktu lain. Pada malam hari dikatakan adalah waktu untuk berehat setelah penat melakukan pelbagai aktiviti dan menyelesaikan tanggung jawab pada siang hari.

Namun sewaktu kebanyakan dari kita terlelap dalam istirehatnya, melepas segala kelelahan dan kepenatan , ada sebahagian daripada hamba Allah yang bangun dan melakukan munajat bertahajud pada Allah yang maha Esa.

Manusia setiap hari dihidangkan dengan pelbagai situasi dan cabaran sehingga menuntut kita untuk bekerja keras bagi melakukan tanggung jawab terhadap keluarga , masyarakat dan negara. Cabaran demi cabaran diterima sehinggakan ada yang tidak sanggup menghadapi hidup dan menanggung masalah yang amat menekan.
 Keadaan yang menghimpit ini menyebabkan ada yang mengambil keputusan negatif menuju ke arah kontra daripada tatasusila kehidupan seperti mengambil dadah, merompak, merogol, membuli dan pelbagai masalah sosial.Mereka tidak dapat menangani jiwa dan rohani.Jiwa dan rohani mereka memberontak akibatnya berlakulah perkara yang tidak sepatunya.

Bagi mereka yang menyedari kekuasaan Allah, ada sebahagian malam yang Allah peruntukkan bagi hamba- hambanya agar bangun dan tenangkan diri pada waktu itu.Mereka berebut meraih tawaran Allah agar hidup dapat disempurnakan fizikal dan rohani.Rohani  perlukan ketenangan,tenaga yang perlu dibaiki pulih setelah banyak digunakan pada sebelah siang.

Allah berfirman dalam surah as-sajadah ayat 16;

“ Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur,(sedikit sangat tidur kerana mengerjakan solat tahajud dan amal-amal soleh ).Mereka sentiasa berdoa kepada Tuhan mereka dengan perasaan takut? merendah diri kerana takut dengan kemurkaanNya.serta dengan perasaan ingin memperolehi keredhaannya dan mereka pula mendermakan sebahagian dari apa yang kami(Allah) beri kepada mereka”.Hadis Rasulullah s.a.w



“ sesungguhnya Allah s.w.t turun ke langit dunia tiap-tiap malam pada 1/3 akhir malam.sesiapa berdoa ketika itu maka Allah s.w.t akan memperkenankan permintaannya dan sesiapa yang memohon keampunan pada ketika itu, Allah s.w.t akan  mengampunkannya. Bagi kamu wajib bangun malam kerana bangun malam itu adalah makanan dan minuman orang orang yang soleh.”

“ wahai manusia, ingatlah (tahajud) hari kiamat akan terjadi, sesiapa yang takut dia akan bangun malam dan sesiapa yang bangun malam dia akan sampai rumah(selamat).Ketahuilah, dagangan Allah itu mahal.Ketahuilah dagangan Allah itu syurga.gempa terjadi diikuti suara keras dan semua yang dilandanya akan binasa”

Generasi Islam pada zaman Rasulullah disebut sebagai generasi al-Qurani yang unik dan mampu menggerakkan potensi fitrahnya dengan sangat indah dan kukuh.Melalui generasi tersebut, lahir pemuda-pemudi yang terbilang.para generasi ini menjadikan Qiamulail (solat Tahajud) sebagai tradisi.Rasulullah s.a.w telah memberi peringatan dengan tegasnya kepada para sahabatnya agar tidak mengabaikan solat tahajud.

Sesungguhnya janji Allah itu benar, oleh itu hanya orang - orang yang cerdas mahu mengorbankan segala  yang dinikmatinya untuk bertahajud agar dapat memiliki tempat terhebat iaitu kenikmatan  batin syurga dunia dan akhirat.

Manusia setiap hari dihidangkan dengan pelbagai situasi dan cabaran sehingga menuntut kita untuk bekerja keras bagi melakukan tanggung jawab terhadap keluarga , masyarakat dan negara. Cabaran demi cabaran diterima sehinggakan ada yang tidak sanggup menghadapi hidup dan menanggung masalah yang amat menekan.

 Keadaan yang menghimpit ini menyebabkan ada yang mengambil keputusan negatif menuju ke arah kontra daripada tatasusila kehidupan seperti mengambil dadah, merompak, merogol, membuli dan pelbagai masalah sosial.Mereka tidak dapat menangani jiwa dan rohani.Jiwa dan rohani mereka memberontak.

bagi mereka yang menyedari kekuasaan Allah, ada sebahagian malam yang Allah peruntukkan bagi g dinikmatinya untuk bertahajud agar dapat tempat tersebut.Kenikmatan batin di syurga dan  akhirat. Seperti yang telah dijelaskan di atas, bahawa konflik hidup yang pelbagai perlu mencari jalan penyelesaian.Justeru itu, Allah telah berjanji bahawa Tahajud adalah jalan penyelesaiannya.

Hidup pada zaman Rasulullah dan hidup pada zaman ini memang jauh perbezaan tentang permasalahan hidup. Masalah yang dihadapi oleh para Rasul dan Nabi amat berat. Mereka bertanggung jawab untuk seluruh umat.Pada zaman mereka masing- masing meliputi persoalan dunia dan akhirat.  Oleh itu kenapa para rasul,nabi sahabat serta para pemuda dan pemudinya mampu melalui semua cubaan dalam hidup mereka? Jawapannya adalah pengabdian kepada Sang maha Pencipta melalui ibadah -ibadah khususnya solat Malam bertahajjud.

 “ Hidup ini perlu ditahajudkan “ saat kita melaksanakan qiamullail solat tahajud dengan penuh hening penuh kepasrahan dan kekhusukan, sesungguhnya kita sedang menjawab panggilan Allah untuk menyahut tawaran rahmatnya.

Pada zaman yang serba canggih yang penuh dengan teknologi, informasi yang menghasilkan pelbagai kemudahan hidup , kerahkan diri dengan segala hasil dan produk teknologi untuk menguatkan tekad, semangat agar hidup ini dapat jalan penyelesaian yang diimpikan gunakanlah senjata ampuh ini iaitu Tahajud.buktikanlah pada diri bagaimana ajaibnya bertahajud kepada Allah s.w.t.

Cara mengerjakan solat tahajud:

Solat Tahajud disebut juga sebagai solat malam kerana dilakukan pada malam hari kerana fadhilatnya dan ganjarannya sangat besar di sisi Allah.waktunya mulai selepas solat isyak hingga menjelang waktu subuh.Solat sunat tahajud ini dilakukan 2 rakaat ,4 rakaat, 6 rakaat atau 8 rakaat  dan beberapa rakaat yang sanggup.


Menurut riwayat Hr abu Daud,Rasulullah tidak pernah meninggalkan solat sunat tahajud ini walaupun baginda sedang sakit.Baginda akan solat secara duduk. Sudah tentu  ada hikmah yang tersembunyi.Hikmah yang amat hebat , hikmah dunia dan akhirat yang Allah bagi,  pada mereka yang sentiasa memelihara dan menjaga tahajud.


Jika para pejuang pejuang islam dahulu gagah perkasa menjulang pedang pada siang harinya, namun pada malam hari mereka bagai anak kecil menangis, sujud merendah diri, merintih di hadapan Allah s. w t dengan bertahajjud.Oleh yang demikian,sebagai hamba Allah, keturunan Adam dan Hawa yang mengikut sunnah Rasulullah mengajak diri saya dan anda ,jom tahajudkan hidup ini agar hidup kita sentiasa ada jalan penyelesaiannya dengan rahmat yang Allah kurniakan.

Sebagai rumusannya, solat tahajud adalah solat sunat amalan para nabi nabi dan juga generasi zaman dahulu.Pemuda pemudinya berjiwa kental dan kuat hasil daripada amalan Tahajud yang mereka kerjakan.Bagi Rasulullah, Orang - orang yang tidak mengamalkan solat tahajud pada ketika itu,mereka tidak dibawa ke medan perang kerana dianggap tidak kuat dari segi fizikal dan rohani.
sekian.



                                  
p/s; semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan