Sabtu, 31 Disember 2016

Perjalanan Umrahku episod 2

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Bersua kembali..

                                  Janji Yang Tersurat Dan Tersirat

Ingatlah bahawa perjalanan Umrah@Haji adalah perjalanan Rohani@spiritual, mental dan Fizikal, Kautlah sebanyaknya pahala yang dijanjikan Allah.

Apakah Janji Allah terhadap orang-orang yang menunaikan Umrah? dan apakah kelebihan yang Allah berikan kepada mereka yang bertawaf, Solat di Makam Ibrahim, Minum air Zam-zam, bersaie dan bertahallul@menggunting rambut ?

Dari Ibnu Umar r.huma dari Rasulluah s.a.w ; Pejuang di jalan Allah, orang yang mengerjakan haji dan mengerjakan umrah adalah tetamu Allah, doa mereka dimakbulkan dan permintaan mereka dikabulkan Allah.  ( HR.Ibnu Majah dengan isnad yang hasan).

“ Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan haji@Umrah , nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan ) mu dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis- jenis unta yang kurus, yang datangnya dari pelbagai jalan ( ceruk rantau) yang  jauh. ( surah Al-hajj (22):27).


Setelah selesai malakukan tawaf dengan 7 pusingan  ikut arah lawan jam, Saya bersama kakak Rohani dan suaminya terus menuju ke arah jalan keluar dan pergi mendekati makam Nabi Ibrahim.Keadaan semakin sesak dengan orang arab yang bertubuh tinggi da bersaiz besar.Keadaan yang menghimpit itu menyebabkan dua orang kawan terpisah daripada kami.Pada mulanya kami 5 orang dan kini hanya  tinggal  kami bertiga.Sebelum terpisah Saya dapat rasakan Kakak berdua yang terpisah dari kami memegang erat telekung saya namun dengan sekelip mata  mereka hilang dari pandangan.

Alhamdulillah saat kami mendekati makam Nabi Ibrahim, Pengawal / polis yang ada berkawal di situ memanggil saya dengan melambai tangan agar cuba dekat lagi supaya dapat melihat dengan jelas.Syukur ya Allah kami bertiga dapat melihat dengan jelas sambil meraba dan memegang makam yang ajaib itu.Sambil berpegang tangan ,kami mencari kawasan yang sesuai untuk solat di makam Nabi Ibrahim.Alhamdulillah kami bertiga dapat solat dengan selesa dengan izin Allah.

Kelebihan Tawaf:

Dari Ibnu Umar r.huma katanya : Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda; sesiapa yang tawaf di kaabah ini sebanyak 7 pusingan, maka dihitungnya ia akan mendapat pahala seperti memerdekakan seorang hambah, aku mendengarnya juga berkata; Ia tidak meletakkan  kaki dan mengangkatnya melainkan Allah akan menggugurkan kesalahannya(dosanya) dan menulis untuknya dengan perbuatan itu satu kebajikan. ( HR Tirmizi)


Turunnya rahmat ke atas orang orang yang tawaf;

Dari Ibnu Abbas r.huma katanya baginda Rasulullah s.a.w bersabda; Allah s.w.t menurunkan ke atas Baitullah ini setiap hari dan malam sebanyak 120 rahmat, 60 untuk mereka yang tawaf dan 40 untuk mereka yang solat dan 20 untuk mereka yang melihannya.” ( HR.Al-Azraqi dalam dalam Akhbar Makkah)


Kelebihan Makam IbrahimAlaihissalam:

Dan ( ingatlah) ketika kami jadikan Rumah Suci ( Baitullah) itu tempat tumpuan bagi umat manusia ( untuk ibadat haji @ umrah ) dan tempat aman; dan jadikanlah oleh kamu makam ibrahim itu tempat sembahyang, dan kami perintahkan kepada nabi Ibrahim a.s dan nabi Ismail a.s ( dengan Firman ); Bersihkanlah rumahku (kaabah dan masjidil haram dari segala perkara yang dilarang) untuk orang-orang yang bertawaf, dan orang-orang yang beriktikaf dan orang -orang yang rukuk dan sujud(solat).
                   ( Surah Al-baqarah:125 ).

dari Abdullah bin Amru r.huma katanya aku telah dengar Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya Rukun Al-hajarul Aswad dan Makam Ibrahim a.s adalah dua permata Yaaqut dari Syurga, Allah menghilangkan cahaya keduanya,kalaulah Allah tidak  menghilangkan cahaya keduanya, nescaya akan menerangi timur dan barat “   ( HR.Tirmizi dan Ahmad.)

Kelebihan dan Ajaibnya Air Zam Zam;

Kami bertiga meneruskan perjalanan dengan pergi ke kawasan saie.Sepanjang perjalanan ada banyak tong-tong air yang berisi air zam zam.Pastikan Anda meminum air zam zam selepas bertawaf dan bersolat d belakang makam Nabi Ibrahim sebelum melaksanakan ibadah saie.Sepanjang Saya berada di sana, setiap kali saya meminum air zam-zam, saya juga akan menyapu muka dengan air mulia dan ajaib itu…berdoalah…berdoalah….Ambillah peluang yang terbaik terutama bagi wanita.Sesungguhnya air Zam zam itu mengandungi banyak hikmah dan ia boleh menyembuhkan penyakit.

Dari ibnu Abbas r.huma katanya Rasulullah s.a.w bersabda; sebaik baik air di atas muka bumi ini ialah air zam zam, padanya ada makanan yang mengenyangkan dan penyembuh penyakit. 
                  ( HR.Tobarani dengan isnad yang Hasan ).

dari jabir r.huma katanya Rasullah s.a.w bersabda; Air zam zam mengikut tujuan ia diminum. (HR.Ibnu Majah dan Ahmad dengan isnad yang Hasan ).

dari Ibnu Abbas r.huma Rasulullah s.a w bersabda : Sesungguhnya tanda perbezaan antara kami dengan munafiqin ialah mereka tidak memperbanyakkan minum air zam zam dengan banyak.
                   (HR.Ibnu Majah dengan isnad yang sahih.


Bukit safa dan marwa jadi saksi;

 Papan tanda ‘ Start Safa” jelas kelihatan. Justeru itu bermulalah perjalanan kami bertiga untuk melaksanakan rukun saie sebanyak tujuh pusingan. Apa yang mengharukan, Pacik sudah terlalu letih kerana kakinya  lenguh .dan urat - urat kaki dan betisnya tegang. Pacik banyak menggunakan tenaga semasa di kota Madinah. Namun begitu Pacik tetap bersemangat dan gagahkan juga untuk berlari setiap kali tiba di kawasan lampu hijau.

“ Doa adalah senjata Orang Mukmin “ paling penting doa sebanyak mungkin agar kita diberi kesihatan sepanjang berada di sana. Banyak perkara yang kita tidak sangka kemungkinan  berlaku seperti hilang beg pakaian,tiba-tiba sakit tidak dapat bangun,terjatuh dari tangga escalator, beg kena tarik oleh orang tidak dikenali dan pelbagai peristiwa . Oleh sebab itu, perbanyakkanlah solat taubat mohon keampunan dari Allah s.w.t.. Manusia mana tidak ada berbuat dosa tetapi bertaubat sebanyak mungkin mohon ampun kepada Allah s.w.t sama ada sebelum berangkat atau pun samasa berada di sana.

Kesabaran dan kekuatan mental serta fizikal dalam menempuh lautan manusia  sepanjang melakukan umrah,  akhirnya berjaya setelah selesai melaksanakan rukun  saie dan bercukur ranbut (menggungting rambut ) . Setelah  selesai menggunting rambut , Saya bersama kakak  berpelukan sambil menangis.  Bukit Marwa  dan Bukit Safa Jadi saksi, kami berpelukan dengan kakak mengenangkan cabaran yang dihadapi dan akhirnya kami berjaya mengharunginya. Bukit Marwa jadi saksi apabila kakak mengucapkan kata “kau  aku anggap adikku dunia dan akhirat “ saya memeluk kakak seeratnya sambil  mengangguk  kepala dengan air mata  berderai di atas Bukit Marwa.

Bagi anda yang mengalami sakit, sakit lutut, lenguh dan sebagainya, jangan bimbang perkhidmatan kerusi roda ada di sediahkan.  Mereka akan mengusung dan menolak kerusi anda sehingga selesai 7 pusingan tetapi apa yang perlu adalah, persediaan dari segi wang ringgit/rial kerana ia bukan percuma.


Dari Aishah r.ha dari nabi s.a w bersabda ; Sesungguhnya dijadikan melontar jamrah dan Saie di anatara Sofa dan Marwah itu untuk mendirikan Zikrullah ( mengingat Allah ).
                        (HR.Tirmizi; hadis sahih ).

Apakah faedahnya mencukur dan menggunting rambut?

dari ibnu umar r.huma bahawa rasulullah s.a.w bersabda kepada seorang Ansari (orang Madinah ), yang bertanya tentang pahala mencukur rambut setelah selesai saie, sabdanya; adapun cukuranmu akan rambutmu, maka bagimu setiap urat rambut yang kamu cukur itu satu kebajikan dan menghapuskan satu kejahatan . (HR.Tobarani dengan isnad hasan.)

dalam riwayat Ubadah Bin As-Somit r.hu,Rasulullah s.a.w bersabda; adapun cukuranmu akan rambutmu, maka setiap urat rambut yang gugur ke bumi ianya akan menjadi cahaya untuk mu pada hari kiamat.  (HR.Tobarani dengan isnad yang hasan lighairihi ).


Selesainya ibadah saie dan tahallul kami pun balik ke Hotel Penginapan berehat. Sepanjang berada di kota Mekah perbanyakkanlah tawaf sunat. Jika sudah biasa selok belok  dan keadaan di sana, pergi seorang  diri pun untuk tawaf  sunat tidak jadi masalah.Apa yang penting berjanji dengan kawan untuk berjumpa semula di tempat yang sesuai ( buat petanda).

Alhamdulillah semuanya selamat dan jangan lupa bawah bersama telefon bimbit anda.Gunakan telefon bimbit yang biasa dan jangan guna telefon pintar kerana pihak pengawal Masjid akan ambil dan tangkap dari anda. Jika hendak bawa juga, terpulang tetapi kena berhati hati.Pandai pandailah mengelak semasa masuk ke pintu, agar beg anda tidak dapat diselongkar oleh pengawal yang sentiasa berada di depan pintu.

bersambung ke episod 3


semoga bermanfaat.

Sharing Is caring















Tiada ulasan:

Catat Ulasan