Selasa, 20 Disember 2016

Sistem Kepercayaan

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum dan salam sejahtera,
bersua kembali……

 ingin Hidup Luar biasa? Jom Tingkatkan Sistem Kepercayaan  kita.
 “ di bawah apa yang kita fikirkan, adalah apa yang kita percaya menyelubungi jiwa “
                                   ( Antonio Machado )

Apakah yang dikatakan Kepercayaan ?

Kepercayaan adalah satu perasan keyakinan yang pasti, lebih daripada idea yang berlegar legar di dalam minda.Kepercayaan kita terhadap sesuatu perkara menentukan sama ada kita mahu melakukannya atau tidak.

kepercayaan menjadi pendorong utama, kepercayaan yang kukuh dan penuh keyakinan menyebabkan kita begitu pasti dapat membuat sesuatu perkara, walaupun amat sukar.Kepercayaan yang lemah menyebabkan kita teragak agak, tidak bersemangat untuk melakukannya.kita menjadi sangsi kerana minda kita kurang menjadi pendorong utama.Kepercayaan adalah pemangkin kepada segala kekuatan.Tanpanya, kita menjadi cepat mengalah dan mudah putus asa serta menemui kegagalan.

  ‘ Keyakinan adalah suara hati yang menyatakan anda boleh jadi apa yang anda impikan untuk jadi " (tanpa nama) dipetik dari buku Anda Hebat, oleh Md.Taib Mat.

Menurut ahli psikologi, Sigmud Fred, kepercayaan diri adalah sesuatu tingkatan rasa susgesti/saranan teretntu yang berkembang dalam diri seseorang sehingga merasa yakin dalam berbuat sesuatu.

Kepercayaan adalah penyebab ada orang yang menjadi hero dan ada yang hidup sekadar hidup iaitu tidur makan, makan tidur.Kepercayaan mempunyai kuasa membentuk dan membinasakan  masa depan kita.Kepercayaan mereka yang mendalam dapat mengubah biokimia dalam tubuh.tubuh berubah dan menunjukkan identiti yang berbeza dengan serta merta.

kajian mencatatkan bahawa kejadian menakjubkan pada warna mata seseorang pesakit berubah seiring dengan perubahan personalitinya.Begitu juga tanda fizikal pada tubuh, hilang dan muncul semula.menurut kajian juga,penyakit kencing manis, darah tinggi boleh wujud dan hilang mengikut kepercayaan dan bergantung kepada personaliti yang berbeza berdasarkan kepercayaan pesakit.

Ubat tidak selalu perlu, tetapi kepercayaan untuk sembuh  selalu perlu " ( Norman Cousins )

Ingat kepercayaan kita menjadi arahan pada sistem fikir kita dan kepercayaan itu berkuasa mengembangkan atau memusnahkan kehidupan sama ada masa kini atau pun masa hadapan.
Menurut Anthony Robbins, sekiranya kita mahu mengarah kehidupan kita, kita perlu mengawal kepercayaan dalam diri kita. sebagai usaha dalam melakukan hal ini, pertama sekali kita perlu memahami apakah kepercayaan itu dan bagaimana kepercayaan itu terbentuk.

Sistem kepercayaan terbentuk bagai sebuah kerusi atau meja.kerusi dan meja makin kukuh kedudukannya kerana ada kaki.Sokongan demi sokongan terhadap kepercayaan maka sistem kepercayaan seseorang semakin kukuh.begitulah contoh yang mudah dapat kita lihat kerusi dan meja.ini bermakna kepercayaan mempunyai kaki ataupun sokongan.Percaya bahawa diri kita cantik maka sokongan demi sokongan kita lakukan seperti bersenam, makan sayur sayuran, makan buah-buahan dan pelbagai langkah dibuat oleh itu kepercayaan semakin kukuh dan sukar untuk diganggu gugat.

  “ Manusia adalah apa yang dia percaya “  ( Anton Chekov )


“ kepercayaan dapat menjadikan seseorang manusia biasa melakukan perkara luar biasa.Kepercayaan juga boleh melumpuhkan keupayaan manusia, walaupun bagi mereka yang berbakat.”

“ Faktor utama mengapa Saya  mampu mencapai banyak kejayaan dalam hidup saya berbanding rakan rakan sebaya, kerana saya percaya  usia bukanlah halangan menjadi kaya dan berjaya” itulah ucapan yang telah dikeluarkan Oleh Adam Khoo, dalam bukunya yang bertajuk Master Your Mind, design Your Destiny.Adam Khoo mula menulis ketika berusia 16 tahun, beliau ditertawakan oleh rakan-rakannya namun kerana sistem kepercayaannya yang kuat dan kukuh, akhirnya Adam Khoo berjaya menghasilkan buku impiannya.

Kepercayaan Mengubah Biokimia Tubuh badan Kita:

Kepercayaan kita boleh mempengaruhi persepsi, keputusan dan tindakan Kita.Kepercayaan kita yang sangat kuat sehingga berupaya mengubah biokimia tubuh badan kita.Ya kepercayaan yang amat kuat mampu mempengaruhi tahap tenaga dan keadaan fizikal kita.

Adam Khoo mengupas suatu kajian dalam bukunya Master your mind,Design your Destiny, pada tahun 1950-an, yang mana para Dr. ingin mengetahui adakah  kepercayaan pesakit pada ubat boleh mempengaruhi keberkesanan ubat tersebut untuk menyembuhkan penyakit pesakit mereka.Eksperimen telah dibuat dan pesakit telah diberikan gula-gula dan pesakit dimaklumkan bahawa mereka telah diberi ubat untuk menyembuhkan penyakit mereka.

Keputusan amat memeranjatkan kerana semua pesakit yang telah diberi ubat tersebut sembuh dengan beransur-ansur dan serta merta.Ini telah terbukti bahawa sistem kepercayaan boleh mengubah biokimia dalam tubuh sehingga pesakit yang telah lama menderita telah sembuh.Oleh itu sistem biokimia dalam tubuh menjadi aktif dan mampu menggerakkan sistem saraf tubuh badan menjadi pulih seperti sedia kala.

Kesan Impak Sistem Kepercayaan Kepada Sistem tubuh badan kita:

1.Kepercayaan memberikan kekuatan kepada manusia biasa bagi melakukan perkara yang luar biasa.
2.kepercayaan kita menentukan apa yang kita harapkan daripada diri kita sendiri dan apa yang kita sanggup akan lakukan.
3.Kepercayaan kita memberi kesan kepada biokimia dan kesejahteraan fizikal kita.
4.Kepercayaan kita bukanlah benar sepanjang masa.kepercayaan  adalah pendapat dan persepsi yang kita bentuk mengenai diri kita sendiri dan persekitaran kita.
5.Apa yang kita pilih untuk kita percayai, itu menjadi kebenaran pada kita.walaupun ianya bertentangan dengan norma-norma hidup.

“ Kejayaan itu tidak akan datang dalam sekelip mata” itu adalah ungkapan Donald Trump dalam buku Think Like a Champion.

“ Gunakan kekuatan yang ada pada diri kita bagi mengembangkan keupayaan itu, dan kita pasti menemui beberapa kejutan” itulah dorongan yang diberikan oleh Donald Trump dalam buku Think Big dan Think Like a Champion.


P/s:   Alhamdulillah siap satu artikel walaupun tidak seberapa, semoga apa yang saya tulis ini dapat memberikan saya dan anda manafaat dunia dan akhirat..aamiin.

              “Sharing Is Caring”






Tiada ulasan:

Catat Ulasan