Jumaat, 12 Disember 2014

Termenung Sejenak Merungkai Surah Al-Kahfi

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca Blog Hijrahku yang dirahmati Allah…
bersua kembali pada jam ini dan masa ini…


Aku menulis bukan kerana nama….

The Cave ( AL Kahfi )


" sesungguhnya kami telah memberi kekuasaan kepadanya di bumi, dan kami telah memberikan kepadanya jalan untuk mencapai sesuatu "


Sebagai hamba Allah, betapa seringnya kita berhadapan dengan pelbagai keadaan dan situasi dalam meniti kehidupan ini. Mungkin ada di antara kita yang terlupa betapa selain agungnya kitab Allah,  ia sangat ampuh dan sangat kuat pengaruhnya.



kita sering leka dengan apa yang terkandung dalam Al-Quran  khasnya surah yang sedang saya renungkan ini iaitu Surah Al- Kahfi. Allah s.w.t telah menyampaikan kepada kita bahawa DIA akan selalu mengikuti prasangka hambaNYA. Berprasangka yang negatif akan membawa kesan negatif, berprasangka positif akan membawa kesan positif.

Allah yang maha kuasa tidak pernah memberi kesengsaraan kepada sesiapapun, malah Allah berpesan kepada  semua hambahnya, bahawa DIA sentiasa mengikuti prasangka hambanya sama ada baik mahupun yang buruk. Mari kita renungkan sejenak;

" Sesungguhnya kami ( Allah s.w.t ) telah memberi kekuasaan kepadanya di bumi dan kami ( Allah s.w.t ) telah memberikan kepadanya jalan untuk mencapai sesuatu ( kejayaan ) ".

Allah s.w.t tidak pernah membezakan hukumnya kepada sesiapa,  Allah s..w.t pasti memberi. Allah s.w.t  adalah Tuhan maha pemberi. Formula yang ada dalam Al-quran ada menyatakan bahawa alam semesta dan manusia mempunyai daya tarikan antara satu dengan yang lain.

" fikirkanlah sebab - sebab yang baik, maka anda akan memperolehi akibat yang baik "

Saya percaya anda sudah sering mendengar tentang kehebatan  " The Secrete " dan bagaimana orang -orang hebat pada ketika dahulu mempraktikan hukum ini. Saya percaya juga bahawa anda sedang mengaplikasikan hukum ini dalam setiap perjuangan anda untuk mencapai sesuatu yang anda inginkan.

Siapakah orang - orang hebat tersebut  dalam sejarah pada zaman dahulu yang telah mengetahui Hukum ini  ( Tarikan/ LOA ) ?
  • Plato
  • Shakespeare
  • Newton
  • Beethoven
  • Lincoln
  • Emerson
  • Edison 
Bagaimana pula dengan tokoh -tokoh Islam pada zaman dahulu ?

Sesungguhnya para tokoh -tokoh Islam zaman dahulu tidak kurang hebatnya. Mereka telah menggegarkan dunia dengan kuasa yang ada dalam diri mereka dengan pengaruh kuat , hebat dari Al - Quran. Al - Quran adalah formula menyeluruh yang memberitahu bahawa Alam semesta dan manusia sering berhubungan dan mempunyai kuasa tarikan yang amat hebat. Sesungguhnya Allah menciptakan Alam ini untuk makhluk - makhluknya ( manusia ).

P/S; Semoga apa yang saya tulis ini mengingatkan kita betapa di dalam setiap surah  Al-Quran itu tersembunyi pelbagai rahsia Allah.

" Sharing Is Caring "








Tiada ulasan:

Catat Ulasan