Rabu, 10 Disember 2014

Calon PHD dan Master Kenapa Kaya berfikir Miskin Penulisan


Assalamualikum dan selamat sejahtera pembaca blog Hijrahku yang dirahmati Allah..
bersuah kembali pada jam ini dan masa ini…

Selamat bercuti semester akhir bagi para murid dan juga selamat bercuti cuti Malaysia wahai para Guru-guru…Senyum senyum selalu…( 23/Nov/2014-05/01/2015 )

Saya amat tertarik dengan sebuah hasil  tulisan DR.OT dalam blognya “ DR.OT”, yang mengatakan kenapa calom PHD dan juga Calon Master kaya dengan pemikiran tetapi miskin dan muflis dengan penulissan.

 DR.OT  seorang yang sangat terkenal dengan blognya yang berkaitan dengan pembelajaran pengajian tinggi, amat terkejut apabila mendapat soalan yang diajukan kepadanya “ DR.,banyak masakah menulis dalam blog dengan begitu banyak kerja-kerja yang perlu diselesaikan ?”  soalan ini amat memeranjatkan beliau kerana orang yang bertanya adalah calon-calon PHD dan juga Master. Bagi DR.OT, beliau tidak hairan sekiranya orang yang bertanya itu adalah ibu-ibu dan juga bapa-bapa dari kampung.

Seorang penulis yang cintakan kerjanya dan karyanya, akan sentiasa komitmen dengan tugas tugas yang ada namun dalam hal menghasilkan penulisan, ia tiada batasannya. Bagi DR.OT, komputernya sentiasa stadby, jika idea muncul secara tiba-tiba maka beliau secepat mungkin akan bertindak untuk mencatatnya atau menaipnya.

Bagi DR.OT, dia percaya bahawa menulis lebih penting dari berfikir kerana seseorang yang suka menulis dia adalah seorang yang sentiasa berfikir dan menghasilkan idea.Menulis merupakan satu skil terutama menulis dalam computer kerana menulis dalam computer adalah lebih cepat, cekap, dan sistematik.Semua perkara tersebut merupakan satu skill jika ingin menghasilkan penulisan yang lebih baik dan mantap.

Menurut DR.OT, beberapa Skill sebagai seorang penulis yang berkecimpung dalam PHD dan Master, boleh dilihat seperti berikut:
  •      Menulis paragraph ilmiah seperti LR (Literature Riview ).
  •      Mencari idea dan mensintesis LR (Literature Riview )
  •      Menginsert citation dan lain lain lagi.

Seseorang yang tidak menguasai skill skill yang telah disebutkan tadi, bagi DR.OT, apabila dia menulis maka hilanglah idea, hilanglah pedoman. Pesanan yang diberikan oleh DR.OT, menulislah supaya anda dapat berfikir dan sentiasa berfikir. Para calon calon PHD dan juga Master, menulislah, menulislah , jangan kita hanya banyak berfikir tetapi miskin dan muflis penulisan.

P/S : Semoga pesanan Dr.OT, menjadi ikhtibar bagi kita khasnya para calon PHD dan Master yang sedang bergelut dengan tugasan sekarang ini.


"Sharing Is Caring"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan