Jumaat, 13 Jun 2014

Ada apa dengan Pengvisualan ?


Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca blog Hijrahku yang dirahmati Allah…
bersua kembali pada jam ini dan masa ini…
pada jam ini,saya terpanggil untuk menulis serba sedikit pengalaman berkenaan dengan Visualisasi.
Mungkin bagi anda,  soal Visualisasi sudah cukup sinonim dalam jiwa dan hati anda.

       " Imagination Is More Than Knowledge"/ Imaginasi melebihi sebuah Ilmu pengetahuan.
                                                                              ( Albert Eintein)

                                                                       

Banyak penulis-penulis blog yang nenulis tentang visualisasi dan kepentingan serta kehebatannya dalam membantu merealisasikan impian dalam hidup.Walau bagaimanapun, ada juga segelintir yang meremehkannya dan mengatakan karut -marut.

Seandainya beberapa puluh tahun lalu hal seperti ini ,saya sudah ketahui, alangkah indahnya hidup ini.Alangkah hebatnya minda yang Allah berikan pada Saya selama ini.Namun,semua itu saya tidak sedari.

Selama beberapa tahun saya menopang dan membawa otak di dalam kepala,saya tidak menyedari bahawa ada satu rahsia yang sangat besar dan hebat.saya tidak menyedari betapa hebatnya kuasa pengvisualan yang Allah kurniakan.

Seandainya kita berimpian,maka pengvisualan  merupakan langkah awal untuk menjadi kenyataan.Ciptakan terlebih dahulu dalam minda,apa sebenarnya yang kita inginkan.Namun tetap fokus dengan hal tersebut.Buat latihan setiap hari dan bayangkan impian kita.

Saya tidak menyatakan terlebih perinci tentang pengvisualan/visualisasi ,saya bukanlah seorang yang tahu sangat tentang Visualisasi.Kepada anda yang ingin tahu lebih mendalam tentang visualisasi,anda harus  banyak membaca pada blog-blog  " I Motivasi" syukry, imotivasi islam dan buku-buku motivasi Bestseller  serta banyak blog para pakar Visualisasi.

Apa yang berlaku kepada anda jika melakukan pengvisualan ?
  • memudahkan hidup
  • Memudahkan urusan harian seperti cari tempat letak kereta.
  • Mempercepatkan terkabulnya doa dan banyak lagi.

Kenapa Visualisasi berkait rapat dengan Emosi?

Mengikut Istilah Tradisional, Cipta,Rasa dan Karsa sinonim digunakan oleh para ilmuan metafizik zaman dahulu, sementara pada zaman moden in, istilah tersebut dikenali sebagai ;
  1. Visualisasi.
  1. Emosi.
  1. Fizikal.
 Mengikut para ilmuan,tidak kira siapapun kita, apa anutan agama kita,suku kaum dan bangsa ,namun sekiranya  memiliki  Tiga perkara ini Visualisasi,emosi dan Fizikal hidupnya akan dipermudahkan Allah.

Apa faedahnya?  ( mari kita baca dan fahami tentang faedah Visualisasi saya petik dari sebuah blog QI/QALAM ILAHI yang hanya menulis namanya Paranormal.Semoga En.Para normal mendapat rahmat Allah yang berlipatkali ganda…..amin )
  •  Visualisasi menghasilkan emosi, manakala emosi menghasilkan tindakan pada tubuh fizikal. 
  •  Visualisasi dan Emosi adalah tools bagi Higher Self anda untuk bertindak menghasilkan efek di alam ini.
  •  Visualisasi dan Emosi adalah spiritual workshop di mana anda boleh cipta apa saja untuk dikeluarkan ke alam 3 dimensi ini.
  •  Apabila anda melakukan sebuah amalan ilmu, anda sebenarnya sedang mengakses spiritual workshop  ini dan mencipta sesuatu mengikut niat anda.
  •  Semakin anda rajin melakukan amalan anda semakin kuat energy patten yang terbentuk dan akhirnya memberi kesan pada realiti anda di alam ini.
Itulah serba sedikit tentang pengvisualan , yang  saya petik dari Blog QI,dan kepentingannya dalam hidup  jka  diamalkan. 

saya akui betapa hebatnya pengvisualan jika kita amalkan dan fokus dan terus fokus.Saya tertarik dengan sebuah blog dari Indonesia,kalau tidak silap " Tadabbur Al-Quaran" penulisnya Tuan Uztaz Fazdil.Dalam blog beliau banyak menulis tentang visualisasi dalam pelbagai hal seperti dalam solat,dalam doa,dalam kerja harian dan pelbagai lagi.Saya syorkan anda masuk ke blog beliau.

semoga kita mendapat manfaat dari setiap pembacaan kita.sesungguhnya pencinta ilmu itu dibentangkan jalan yang lurus untuk menuju syurga dan duduk sebaris dengan para aulia dan nabi( buku Ilmu Tassauf).


P/S: yang baik dari Allah dan yang buruk datangnya dari saya…apa yang saya tulis hanyalah perkongsian ilmu,  sebagai hamba Allah, kita  adalah pencari dan pencinta Ilmu….

            "  Sharing Is caring "

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan