Isnin, 13 Oktober 2014

Mantapkan diri dengan rahsia orang zaman dahulu

Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca Blog Hijrahku yang dirahmati Allah…
bersua kembali pada jam ini dan masa ini,

Agak terlalu lama saya tidak menulis dalam blog Kesayangan hambah ini…heheheh ( gurau sikit ).
saya meninggalkan sementara (rumah) blog Hijrahku kerana sangat sibuk menghijrakan diri.Kesibukan menguruskan kerjaya, kesibukan dalam mengurus keluarga dan kesibukan menyelesaikan semua hal- hal yang berkaitan dengan urusan Pengajian.

Setelah mengikuti  hampir dua bulan kelas kuliah  , semangat saya boleh jadi turun naik, turun naik.Semangat saya  jadi down.Saya berfikir-fikir sama ada teruskan atau tidak bidang pengajian saya ini.Saya  sentiasa berdoa kepada yang maha esa agar menetapkan hati yang sering berbolak-balik bagai kuali ini.Kenapa saya tiada ketetapan hati? itu soalan yang sering bermain dalam fikiran sejak menjejaki alam baru ( pelajar).

Mana mungkin saya dengan mudah mengalah dan melepaskan impian saya menjadi pelajar  dalam bidang yang saya impikan.Sebagai menguatkan hati yang berbolak balik ini,saya  sentiasa berdoa kepada Allah agar menetapkan hati ini. Saya cuba meningkatkan motivasi diri dengan menguatkan hati membaca dan memahami rahsia kekuatan orang- orang zaman dahulu.

Mari kita perhatikan apakah rahsia mereka sehingga berjaya menakluki dunia;


            The science of Getting Rich (dari buku lama Wallace D. Wattles)
"Ada sebuah energi alam semesta yang membentuk segala sesuatu,energi ini mengisi seluru alam semesta , membangun sebuah fikiran  / idea di dalam minda anda , anda menciptakan energi ini , dan sesungguhnya anda sedang menciptakan apa yang anda fikirkan "
  •  Manusia memiliki kemampuan untuk menciptakan sebuah pemikiran dan menyebabkan apa yang difikirkan dalam pemikiran  dapat diterjemahkan atau diwujudkan dengan kekuatan semangat dan keajaiban energi alam semesta ini.
  • Sebagai  mengaktifkan kemampuan ini, kita harus belajar untuk menggunakan fikiran kreatif kita. Sentiasa berfikir positif dan latih minda setiap hari.
  • Kita dapat menciptakan hubungan harmonis dengan energi alam semesta ini melalui sebuah perilaku yang diamalkan selalu iaitu mensyukuri,menghargai dan merasakan dengan hati nurani@emosi setiap apa yang kita telah nikmati.. Dengan bersyukur dapat mempersatukan fikiran kita terhadap semua energi alamsemesta ini yang selaras dengan fikiran kita. Kita sering mendengar bahawa alam  semesta ini menyokong dan mendukung.Oleh itu bersyukur dapat mempersatukan fikiran kita terhadap semua energi alam  agar sentiasa berpihak kepada kita.
  • Untuk mewujudkan suatu hal yang baru, bayangkan saja sesuatu gambaran atau perasaan yang ingin anda capai dalam fikiran anda. Kemudian ekspresikan penghargaan atau syukur anda terhadap  Allah,terhadap diri dan terhadap alam semesta yang telah memberikannya kepada anda.
  •  Untuk mencapai kejayaan, terapkan ajaran ini - Bangunkan sebuah visi yang jelas kejayaan yang anda harapkan dapat dicapai. Kemudian ekspresikan syukur dan terima kasih terhadap kejayaan yang (seolah-olah) telah datang kepada anda. Anda harus memiliki kepercayaan yang teguh dan rasa terima kasih yang tulus.Apa yang ada di dalam fikiran anda akan datang menjadi kenyataan dengan melakukan kerja-kerja yang berkaitan.Bagaimanakah untuk meraih kejayaan ini ?
  •  Anda harus melakukan semua yang dapat anda lakukan setiap hari untuk menjadikan visi ini menjadi kenyataan. Khususnya, berusaha untuk memberikan sesuatu yang jauh lebih besar daripada apa yang Allah berikan dan mereka/ alam ini bayarkan pada anda.Kita adalah ciptaan Allah(Mikrokosmos dan alam semesta adalah ciptaan Allah makrokosmos).
  • Manusia mikrokosmos yang aktif sementara alam semesta makrokosmos yang fasif.Oleh itu penciptaan kita adalah sebaik-baik penciptaan makhluk lain di muka bumi ini.Maka gunakanlah keajaiban yang telah Allah berikan padamu ( manusia)…anda mampu bergerak..anda mampu berfikir..anda mampu mengubah sesuatu menjadi nyata dan anda mampu mengubah jalan hidupmu.
  • Mereka yang mempraktekan petunjuk ini akan mendapatkan kejayaan. Dan kejayaan akan mereka terima dalam bentuk yang tepat sebagai perwujudan visi mereka, kesesuaian dengan tujuan mereka,keteguhan terhadap kepercayaan mereka, dan dalamnya rasa terima kasih mereka kepada Allah Tuhan semesta Alam dan alam ini disediahkan untuk kita,  dan kita adalah makhluk yang terpilih. "
Siapa harus meneruskan perjuangan ini…siapa harus menentukan arah tuju dan haluan hidup ini….siapa harus menciptakan Visi dan misi hidup ini…siapa harus bertindak mencapai matlamat hidup ini…siapa harus mengubah cara hidup ini (dari - ke + ) …siapa harus melangkahkan kaki untuk bertindakkkk?????…….tentu sekali jawapannya adalah diri kita sendiri.kita sendiri…bukan siapa-siapa…siapakah yang harus kita tunggu untuk mengubah kehidupan ini? kita sendirilah yang mengubahnya…tetapi kita jangan lupa bersandarkan kepadaAllah s.w.t….
             

sekian coretanku untuk jam ini dan masa ini..
"sharing is caring"



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan